tisdag 28 maj 2024

Stranden

Plötsligt hände det. Jag hade en ledig helg och svärfars lilla lägenhet på kusten stod tom. Vi drog dit på fredagskvällen. Sista helgen tillsammans innan sommarens äventyr.

Jesús skulle spela i Sevilla på lördagen så han åkte ganska tidigt. Barnen och jag gick ut för att köpa solkrän och mat. I en fruktaffär köpte vi sommarfrukter som vattenmelon, aprikoser, färska fikon och japansk nispel.

På eftermiddagen gick vi till stranden. Det var högvatten och bara en smal strandremsa låg synlig när vi kom, men vattnet sjönk snabbt undan och vi kunde leta snäckor, bygga sandslott och försöka stå på händer.


Runa älskar stranden. Nästa dag ville hon till en strand med bubblor och nosar. Jag fattade absolut ingenting, förrän igårkväll när vi läste Sandvargen. Hon ville hitta en egen sandvarg.


Vi har fångat små krabbor, skurit oss på snäckor, ätit glass, dragit upp Disa ur sanden då hon grävt ner sina ben ända upp till låren, Runas rädsla för havet har släppt och hon har badat i det för första gången. Vilja fina dagar. Bäst har varit att vara själv med barnen och bara njuta av dem, efter det senaste hektiska halvåret och alla resor.


Till helgen åker jag till Sverige för att jobba två veckor. Sedan åker jag hem och hämtar barnen och bilen och drar norrut. Tältet väntar. När Jesús får semester ansluter han i Sverige, då går jag på jobbet igen. Lokalreporter hela sommaren, det blir bra. Vi har hittat ett trevligt hus att hyra till mitten av augusti. De två sista veckorna i augusti har vi på oss för att bila hem. Jag tror att det blir en bra sommar.

15 kommentarer:

  1. Åh, spännande att ni ska bila till Sverige! Vilken väg tar ni? Skriv gärna om er resa sedan! Och vad härligt att ni får vara i Sverige tillsammans igen och att ni hittat ett bra hus att hyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir spännande! Snabbaste vägen blir det, jag kör efter gps, och undviker att åka igenom Paris :-) Precis som med tåget, alltså :-)

      Radera
    2. Kör du över spansk-franska gränsen vid Barcelona eller vid Baskien? Tar ni Kielfärjan? Eller det finns annan färja också typ Tyskland - Danmark tror jag? Rödby Puttgarten kanske det heter? Bokar ni boenden i förväg eller hur gör ni? Bra lösning förresten för att kunna ha bil när ni är här! Och vad MODIG du är! Jag hade aldrig vågat... /Tove

      Radera
    3. Vi kör över Baskien, närmsta vägen. Har inte planerat färja, ska köra billigast möjliga, men ser att Rödby-Puttgarden samt bro kostar nästan lika mycket som färja Trelleborg-Rostock. Vi fr se. Eller så blir det landvägen över Jylland, det ska vara billigast. Inga bokande boenden, vi har med tält och campar. Vi får se hur mycket vi orkar åka varje dag, så får vi leta camping när det blir dags att vila. Modig vet jag inte, men det ska bli underbart att ha bil i Sverige!

      Radera
  2. Vilken skön dag ni fick vid havet och vilken härlig och bra sommar ni säkert kommer att få! Kombinerat sommarlov med lite arbete och besöka Sverige. Toppen! Och så ett trevligt sommarhus på det... :D! <3 Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns så bra alltihop! Vad roligt att höra ifrån dig, Annika!

      Radera
  3. Tack för nytt inlägg! Ser du journalistjobbet i Sverige som något du kommer att fortsätta länge med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in och läser, och kommenterar! Jag uppskattar det mycket!
      Svår fråga. Jag hoppas det. Jag är reporter i grunden, och jobbet på just den tidningen är det roligaste jag kan tänka mig. Där känner jag mig också mer hemma än någon annanstans. Dessutom ger det möjlighet att vara i Sverige.

      Radera
    2. Skulle du kunna få journalistjobb i Spanien på spanska, tro? T ex för Huelvatidningen eller så? /Tove

      Radera
    3. Jag vet inte. Har inte provat. Jag skriver helst på mitt modersmål, annars blir jobbet väldigt tidskrävande.

      Radera
  4. Det låter som en magisk helg. Önskar er en bra resa och sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jessica! Jag önskar dig också en fin sommar! Hur ser dina planer ut?

      Radera
  5. Men så härligt! Håller ni er i södra Sverige? /Simone

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sätt och vis! Nära Trollhättan ska vi bo, och eventuellt hinner vi se lite Skåne på vägen :-)

      Radera
    2. Hoppas ni får en fin vistelse! Vill ni komma norrut i framtiden är ni välkomna till oss i Skellefteå :) / Simone

      Radera

ny gadget

ny gadget