måndag 4 mars 2024

Fallet Lisa

Jag är just nu i Sverige och jobbar.

Idag har jag varit på det värsta jobb jag varit med om.

Har ni följt nyheterna om Lisa?


Nio år är hon, precis som min Disa.

Lisa och hennes familj har väntat länge på Hovrättens dom - ifall hennes vårdnadshavare skulle få adoptera henne. Vi hoppades så innerligt allihop, trodde nog att beskedet skulle bli positivt, eftersom allt annat är otänkbart.

För en månad sedan bestämde sig Migrationsverket för att utvisa Lisa innan Hovrättens dom kom. En väska på 23 kilo skulle hon få ta med sig när hon hämtades mitt i natten för att köras till flygplatsen. I Albanien skulle hon sedan placeras på ett barnhem, utan att kunna albanska.

Nio år.

Timmar innan utvisningen beslöt Migrationsverket att avbryta för att invänta Hovrättens dom.

Vi väntade tillsammans i familjens vardagsrum. Min uppgift var att filma.

Domen kom: ingen adoption.

Familjens förtvivlan gick rakt in i hjärtat, och där har den stannat. Släpper inte. Det blev inget mer gjort på eftermiddagen. I en villa några mil bort satt en familj i största sorg.

Timmarna går. Till slut säger man åt hjärtat att lägga av. Det är inte mitt barn, inte min familj, jag känner dem inte ens! Sorgen är inte min! Men hjärtat bryr sig inte om sådant. Det lägger inte av, det fortsätter att blöda.

Nio, som Disa.

Innan hade de pratat om att låta hunden få hundvalpar nästa sommar.

Naturligtvis publicerades ingen film. Min kollega skrev en fin artikel. Den är låst, men jag länkar ändå.

8 kommentarer:

  1. Åh så fruktansvärt. Har inga ord. Så otroligt oerhört meningslöst och sorgligt. Vad har det blivit av Sverige? Kram /Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar. Det är lagar som följs, lagar som satts av folkvalda politiker. Ibland tänker jag att många inte begriper vad deras röster leder till.

      Radera
  2. Ja, det är så fruktansvärt. Har vi inte lärt oss något? Hur kan man göra såhär mot ett barn? Ofattbart är vad det är.

    SvaraRadera
  3. Vad sorgligt! Kan familjehemmet ansöka om adoption i Albanien?

    SvaraRadera
  4. Hur kan detta stämma med Barnkonventionerna som vi ska följa??? Det är också en lag!!! Annika F

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget