torsdag 7 december 2017

Diskvattnet rinner in i tvättmaskinen

Vi fick låna en lång slang med krok på av Jesús pappa, och med den fixade Jesús stoppet i avloppet medan Disa och jag var på teater. Stoppet var en massa tvålrester som verkar ha bildats under lång tid från tvättmaskinen, den delar avloppsrör med diskhon därunder diskbänken.
Sedan fick Jesús inte ihop röret igen. Inget som förvånade mig, han visste ju inte ens skillnad på olika glödlampor när vi träffades, men att rören satt så illa som de alltså gjorde hade jag inte förstått. Det märkte jag när jag skulle gå och lämna Disa hos barnvakten på måndagskvällen och därefter fortsätta till engelskkursen.
Det sprutade ut vatten från skåpet under diskbänken! Det vällde ner på golvet, vattnet nådde bort till ytterdörren. Det nätt och jämt hopsatta röret tålde lite diskvatten, med en hink under röret, men det tålde inte trycket från tvättmaskinen.
Det blev ingen engelska.
Jag stängde av tvättmaskinen, placerade Disa i soffan, kontaktade barnvakten, hörde med Milagros om jag kunde köra klart tvätten i hennes maskin. Ja, den hade prioritet. Disa hade varit dålig i magen och det fanns inga mer rena kläder, förutom pyjamasen, men den kunde hon ju inte ha till skolan nästa dag.
Herregud. Magproblemet, hundra byten av kläder, dessutom stod hon på toalettstolsringen, halkade och for ner med hela foten i toan. Jesús som jobbade sent, inställd lekträff, bada unge, äta kall mat när det blev tid, och nu detta. Nä.
Somliga dagar vill man bara att de ska ta slut.

Nu har ägaren varit här och tittat. Det fattas visst någon mojäng för att röret ska kunna skruvas ihop igen. Han åkte iväg för att köpa den, men det är osäkert när han kommer tillbaka, han måste visst till stan i eftermiddag.



Föregående skrev jag i tisdags.
Fortsättningen: Ägaren kom tillbaka med mojängen. Konstaterade att Jesús råkat trycka bort alla gummigrejer i lederna till rören, därav vattensprutet. Han fixade det.
Trodde vi.
På onsdagskvällen visade det sig att rören fortfarande läcker litegrann. Men värsta problemet är att stoppet har flyttat på sig. Nu rör sig allt vatten mellan diskhon och tvättmaskinen. När Jesús tömde tvättmaskinen på vatten för att stoppa i en ny tvätt vällde allt vatten upp i diskhon.
Och allt diskvatten som han använt under eftermiddagen har runnit in i tvättmaskinen.
Suck.
Någon som haft liknande problem? Jag googlade på rubriken, men hittade ingenting.

8 kommentarer:

  1. Det värsta är nog att jag skrattar! Alltså förlåt ... Men jag vet hur det är med vatten som kommer upp på helt fel ställen eller som inte åker ned på rätt ställe. Man spolar i toaletten och det man aldrig vill se kommer upp ur golvbrunnen i källaren. Jodå, det har jag tagit hand om! Om du bara visste ...

    Min pappa har upprepade gånger uttryckt en önskan över att få se hur vattenledningarna ser ut, alltså systemen, här där jag bor. Hur funkar de? Ja, du ...

    SvaraRadera
  2. Men vad galet! Kan ni inte ta dit någon rörmokare som kan kolla på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt nog fixade Jesús det på egen hand! Han som inte ens kan köpa rätt glödlampa!

      Radera
  3. Fy, vad jobbigt! Hoppas det ordnar sig!
    God Jul! Nadolig Llawen!

    SvaraRadera
  4. Åh! Hoppas verkligen verkligen att ni har fått någon ordning på det där! Vilken himla mardröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju retligt... Men vad lite som förvånar en efter ett tag här?

      Radera

ny gadget

ny gadget