måndag 12 juli 2021

Covid-vaccination i Spanien

Samma dag som vaccinationstiderna släpptes för 38-39-åringar bokade jag tid. Det fanns inte mycket att välja på, det var fredagen samma vecka som erbjöds.

Jag hade läst om hur sevillaborna hade stått i timslånga köper utanför stadion och andra vaccinationsställen, i solskenet. Här klev jag in i den svala, tomma feriabyggnaden. Många stolar var utställda, några satt och väntade. Jag gick fram till killen vid det rangliga bordet, fick säga mitt namn, han letade på pappersutskriften och strök över med en grön märkpenna. Fick gå in direkt, svara på om jag var allergisk mot något läkemedel, sätta mig och få sprutan. Klart. Ut och vänta på en stol i 15 minuter på eventuella reaktioner.

Jag hade fått en liten lapp där det stod att jag skulle komma tillbaka samma tid tre veckor senare för andra dosen, och nästan på minuten tre veckor efter första sprutan fick jag min andra. Pfizer. Den här gången blev jag riktigt risig dagen efter. I lördags var det årets varmaste dag är i bergen - 39 grader i skuggan. Jag drog på mig Jesús tjocka tröja och låg och frös under täcket. Hade ont i huvudet och kände mig sjuk. Så himla trött. Tröttheten och huvudvärken hängde i igår. Jag försökte få något gjort, gick och band upp tomatplantor i trädgårdslandet, men den lilla uppförsbacken tillbaka in i huset höll på att ta knäcken på mig. Det är knappt en meter i höjdskillnad i en svag sluttning, men när jag kom fram till huset fick jag inte i min tillräckligt med syre. Hu, vad otäckt! Därefter tillbringade jag i princip hela agen sängliggandes. Men jag är glad över att vara fullvaccinerad nu, det är jag!


Spaniens prioritetsordning alltså...

I början av året vaccinerades de allra äldsta i landet, samt de som vårdade dem och vårdpersonal som kom i kontakt med covidpatienter. I slutet av februari-mars vaccinerades inte bara de gamla, utan nu började man vaccinera yrkesgrupper. Prioriterade yrkesgrupper var exempelvis optiker, frisörer, psykologer, poliser, militärer och all tänkbar skol- och barnomsorgspersonal. Av den anledningen fick Jesús sin första spruta nästan en månad före sin pappa, som är 82 år, liksom vår kompis Cristina, som är 25 år och jobbar i skolmatsal. Galet, tyckte vi båda, Jesús mest, eftersom det knappt har varit någon smitta i skolorna. Inte här i bergen åtminstone. Man kan säga vad man vill om restriktionerna i skolan, men de verkar ha fungerat bra. I skolan som Jesús jobbar på har smittspårningen visat att ingen, varken elev eller lärare, har smittats av covid i skolan, utan enbart i hemmet och på släktträffar, framför allt under julen.

Lärare över 60 år fick dock inte vaccineras, eftersom Spanien bestämde att ingen under 65 skulle få Astra Zeneca-vaccinet, som övrig skolpersonal hade fått, så 60+ fick vaccineras två månader senare. 

När alla dessa var klara skulle äntligen yngre personer som löper mycket stor risk att bli svårt sjuka vaccineras, exempelvis personer som har genomgått organtransplantation och cancersjuka, detta parallellt med äldre personer.

Alla andra i vanliga riskgrupper (hit räknas till exempel jag, som har diabetes typ 1) togs bort från listan över yngre som skulle prioriteras, och vi fick istället vänta på vår ålderskategori.

Både jurister och journalister har bett om att prioriteras vid vaccinationen, men fått avslag. Hemlösa och fiskare prioriterades dock.

Jo, så var det det där med fotbollsspelarna. När Sverige-Spanien skulle spela i EM bestämdes det snabbt att alla spanska spelare skulle vaccineras före matchen. Protester hördes, men regeringen gav grönt ljus till vaccinationen.


Nåväl. I dagstidningen Diario de Sevilla har jag följt vaccinationssiffrorna. De steg så långsamt i början, 9 %, 12,7 %, 14,8 %...Nu har nästan 60 % fått minst en dos, 45 % av dem (oss) är fullvaccinerade. 

12 kommentarer:

  1. Grattis till den andra dosen och hoppas att du inte mår dåligt av efterverkningarna längre! Har själv fått första dosen pfizer och är lite nervös för andra eftersom jag hört att andra dosen kan ge mer biverkningar... det visar sig! Jag fick den första dosen redan i maj, men får vänta ännu en dryg månad på min andra eftersom Finland gått in för tre månader mellan doserna (för att så många som möjligt ska få åtminstone delvis skydd så snabbt som möjligt). Men strax efter skolstart borde jag vara fullvaccinerad!

    Så lustigt att frisörer och skolpersonal prioriterades före riskgrupperna! Här har det inte prioriterats alls enligt yrke utöver vårdpersonal, men däremot gick det undan när de väl kom till åldersgrupperna under 50, så nu är det fritt fram för alla över 16 och för riskgrupper 12-15 år.

    Nu håller vi bara tummarna för att vaccinet ska hjälpa och att det inte ska komma nya överraskningar i form av monstermutationer! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lång tid mellan doserna! Hoppas att du slipper jobbiga biverkningar. Jag mådde helt bra efter tre dagar, och det känns så skönt att ha fått båda doserna!

      Radera
  2. Hej Annika!
    Underliga prios har använts vid vaccinationer...frisörer...dom måste väl haft lite kunder? Aldrig sett så många hästsvansar på folk som nu hahaha.
    På gamlingar. Ett tag hade jag en lång coleta också men stod inte ut så jag klippte rakt av...nästa gång så klippte min J rakt av. Nu klippte hon upp det...hyfsat bra men längtar efter permanent :-)Platt passar jag inte i...Skit samma träffar ju knappt nån. När dom tar bort AstraZ så...
    Pzifer fick min dotter nacksmärtor av...dom stack alldeles för högt upp nästan på axeln!!Hon har fått andra nu och slapp biverkningar.
    Trist att du blev så dålig. Ja många blir det,ser det i en FB-grupp för biverkningar. Borde inte läsa där hahaha...
    Ha det bra liv som vaccinerad! Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu P, nu kan du vaccinera dig och välja bort Astrazeneca, har jag läst!

      Kul iakttagelse med hästsvansarna :-D

      Radera
  3. Skönt att du fått andra dosen nu!! Peter har fått två och jag en. Vaccinationsordningen du berättar om blev ju lite konstig. Har nog haft synpunkter på vår ordning oxå, även om det varit någorlunda ok. Nu går det iaf fortare känns det som och även de unga vaccinerar sig nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu går det snabbt! Hoppas att du också får andra dosen snart!

      Radera
  4. Vad skönt att du också fått andra dosen, men vilka hemska biverkningar du fick, men man vet ju i alla fall varför man är sjuk och att det snart går över, en klen liten tröst.
    Intressant läsning om prioriteringarna. Såg siffrorna över smittade på TV, Canal Sur, i morse.
    Sköt om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, man vet varför man mår dåligt, och det går snart över!

      Radera
  5. Vår upplevelse av vaccinationen har varit så positiv. Alla är redan fullvaccinerade och väldigt smidigt. Bara barnet som inte får spruta. Så privilegierade i alla rika länder. Hoppas vi kan och hinner hjälpa övriga världen innan viruset muterar alltför mycket. Känns som kapplöpning mot tiden.

    SvaraRadera
  6. Grattis till din födelsedag i efterhand och grattis till fullvaccineringen :D! Vi är många med mig som har fått två doser nu i Sverige. Så bra! Vaccinationstakten är hög men tyvärr vill en del inte vaccinera sig...speciellt i grupper som kommer från andra länder och där fel information har fått fäste eller de inte har förstått hur bokning och vaccination går till. Hoppas att ni fortfarande trivs i ert hus och att trädgården är till belåtenhet! Vad kul med en ny familjemedlem:)! Går Vargen och Iris bra ihop? En bild på nytillskottet vore roligt att få se :)! Ha en fortsatt härlig sommar och hoppas att du får en skön och vilsam semester! Jag har varit i Småland under midsommar och tre veckor och nu väntar snart Öland. / :D Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öland - dit längtar jag alltid, jag tycker så mycket om Öland. Hoppas att resan har varit bra!

      Oh ja, vi trivs och är väldigt glada över huset, så rätt det blev!
      Vargen har gått från att vara arg på Iris till att leka grymt med henne. Men ett par nätter har de sovit nära varandra i vår säng. Kanske för att det inte finns så mycket plats över till dem, så de är tvungna :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget