onsdag 15 augusti 2018

Pusselpackning

Jag är en jäkel på att packa. Jag kan få med orimliga mängder på resorna tillbaka från Spanien.

I väskorna ligger bakingredienser, kläder till Disa, och böcker. Mest böcker. Jag går i second handaffärer och bokhandlar, och den här gången gjorde jag en härlig beställning om 13 böcker på nätet, nu när jag slipper betala dyr frakt till Spanien.

Men böcker är tungt. Jesús suckar när han ser alla böcker, som jag pusslar med, lägger i och ur de tre väskorna.
- Ja, du kunde ju ha blivit tillsammans med någon som köper kläder istället. Det är ju lättare, säger jag.
- Det är inte bara det. Har du tänkt på hur vi ska få plats med böckerna i huset? Det finns ju inte plats för dem vi har ens.
- Vi får hyra ett större hus.

Mitt pusslande fortsätter. Jesús har packat medan jag har jobbat. Han har vägt så att varje väska väger max 23 kilo. Det är bara det att väskorna inte får väga mer än 20, upplyser jag honom om när jag kommer hem.

Pusselpussel.
Jag offrar handbagageväskan på hjul, proppar den full med böcker, den får gå som incheckat bagage istället. Titta, vi får ha extra handbagage, då får sovsäcken bli ett handbagage, så tar vi bagen som den låg i till matsäcken.

Pusselpussel.
De tio små svenska jordgubbsplantorna läggs i den nu tomma bokkartongen. Sockar och klänningar kilas in i springor. Vad är detta? Jesús kartong med tio kilo vinylskivor?!

Pusselpussel.
Det gäller att ta på sig de tyngsta, mest skrymmande kläderna. Jacka med många fickor kan rymma mycket grejer.

Det kommer att bli en lång resdag. Taxin kommer om fyra och en halv timme. Vi kommer att vara på resa i 17 timmar innan vi kommer hem. Landet-Lidköping-Herrljunga-Borås-Landvetter-Malaga flygplats-Malaga tågstation-Sevilla-Triana-Aracena. Det blir mycket kånkande av väskor. Många lyft. En tung dag.
Dags att sova.

10 kommentarer:

  1. Välkomna hem! Och åh så underbart mad alla dessa böcker!

    SvaraRadera
  2. Åh herregud! Hoppas resan gick bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, på det stora hela... Ett par missöden, så vi var inte hemma förrän två på natten.

      Radera
  3. Oj vilken jobbig resa...hoppas att allt gick bra.
    Det är inte dumt att vara packexpert ;)! /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har blivit duktig på packning :-)

      Radera
  4. Vilket pusslande, men det verkar funka. Hoppas resan gick bra.
    Ibland får man inte ha för mycket handbagage heller. Jag köper något lite på flygplatsen och begär en stor påse och sedan är det bara att packa den med det handbagage man inte fick plats med i sina väskor. Man får ju alltid ha en kasse från flygplatsen också, men så ska ju allt bäras också förstås,hi,hi.

    SvaraRadera
  5. Hej Annika!
    Tack för besöket på bloggen så jag visste att ni kommit hem! Verkar jobbig resa! Skriv snart så jag får veta om ni åker uppåt i Spansklandet så jag får veta om ni får nån svalka...Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo, nu är vi på väg mot svalkan! Nytt pussepackande :-) I höjd med Madrid nu. Rapporter kommer! Ha en fin vecka!

      Radera

ny gadget

ny gadget