måndag 20 februari 2023

Kö till spansk webbsida

Är det ett skämt?
Jag stirrar på skärmen i en minut innan jag kommer mig för att visa Jesús. Det har gått två minuter när han kommer på hur man sparar en skärmbild.

Det känns som att färdas bakåt i tiden, till internets ursprung, men det är bara en spansk, statlig webbsida som jag har råkat ut för. Jag skulle kolla en tågkombination på renfe.es, och fick meddelandet att det var fyra minuters väntetid för att kopplas upp på webbsidan. Drygt 1 800 personer var före mig i kön. Nedräkningen var faschinerande. Då och då kom uppdateringar om hur många som väntade före mig. Och när fyra minuter hade gått kom ett nytt meddelande om att jag strax skulle få komma in på sidan, vilket stämde.

Lite lustigt var det allt. Och fyra minuters väntetid för att kolla tågförbindelse är ju mycket bättre än SJ:s evighetsväntan. Jadå, jag vet anledningen till att SJ:s sida ligger nere...

7 kommentarer:

  1. Bättre att sätta folk i kö än att sidan kraschar! Superbra att fler vill åka tåg, vilket jag antar är anledningen till detta. :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt och bra att flera verkar vilja åka tåg :D! Men det borde bli lättare att boka och planera resorna. Även i Sverige. / Annika F

    SvaraRadera
  3. Med dagens teknik tycker jag att man borde kunna göra det bättre, men det är mycket strul lite överallt nu verkar det som.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Ingegerd Kihlström22 februari 2023 kl. 23:59

    Gissar ändå på överbelastningsattacker, eller underhåll. Sådär beter sig ju inte RENFE-sidan i vanliga fall. Håller som bäst på att planera och boka tågresor mellan Sverige och Spanien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh kul! Har du hittat nån bra rutt? Jag har beskrivit min senaste rutt här om du behöver inspiration: http://tovetankar.blogspot.com/2022/12/reseplanering-vinter-2022.html?m=0

      Radera
    2. Ingegerd Kihlström23 februari 2023 kl. 12:03

      Trevligt att du reste via San Sebastian, det lär vara vackert. Min resa är inte så spännande men effektiv. Jag kommer att ha hund med så buss går bort, endast tåg - dagtåg. Från Sthlm med övernattning i Hamburg, Mulhouse och Cerbère, till Malaga.

      Radera
  5. Snälla blogga snart och stilla min undran: är ni husägare nu?

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget