måndag 7 maj 2018

Vargen, olivkvarnen och inköpen

Wow!

Portugalresan var makalös!
Det blir ett, eller två, inlägg med en massa bilder på hav och otroliga stränder!
Det skulle ha varit med på bloggen i dag, men, tja, vi kan säga att söndagsplanerna tog en helt ny vändning, och vi åt lunch med vänner i en gammal olivkvarn, och det var så bra alltsammans att vi blev kvar till långt efter att de andra lunchgästerna hade gått, och middagsgäster började komma.

Vi har varit i Sevilla i helgen. Lördagen var avslappnad, med lunch hos svärfar, siesta för de andra tre medan jag fick ensamtid och passade på att gå ut och köpa mumsiga bakverk till teet.
På förmiddagen gjorde vi något speciellt: vi köpte en tv-apparat!
Vår gamla har varit trasig sedan november.

Och så hämtade vi hem Vargen. Han har varit hos svärfar en vecka, sedan vi lämnade honom innan Portugalresan. Det har varit hemskt tomt i huset utan honom. Det har varit urtråkigt att jobba utan honom, han som alltid ligger och sover på skrivbordet på sin gula filt. Vargens kompis har varit hemma flera gånger och gått och letat i hela huset efter honom.
El Rubio, som vi kallar kompisen, hoppade ner i pation för att leka med Vargen redan tio minuter efter att vi kom hem.

Dessutom har jag köpt ett våffeljärn!!!
Spaniensvenskar - tips! Det finns våffeljärn på MediaMarkt!
Jag har letat våffeljärn i alla möjliga butiker under... Åtta års tid? I lördags fann jag det äntligen. Det är ett riktigt våffeljärn, inte ett sådant där konstigt för tjocka, belgiska våfflor.

Nu är jag egentligen inte jätteförtjust i våfflor... Jesús är det säkert inte heller, och knappast Disa, som inte tycker om något i matväg, förutom hallon ibland... Men jag vill ha ett våffeljärn. Nu har jag ett!

Förresten, jag måste nämna ett inköp till. En mat-termos, med en del som är i perfekt storlek för en spansk potatistortilla. Från och med nu kan vi äta varm tortilla på våra picknickar!

6 kommentarer:

  1. Jag förstår precis det där med våffeljärnet. Har ju ett sedan förra året som man gör belgiska i men vi har kommit på att de är inte lika goda som de "svenska". Fast jag tycker nog man ser vanliga våffeljärn lite här och där i butikerna ... Men som vanligt så är det nog en hel del skillnad i utbudet beroende på vilken del av landet man bor i.

    Men du, prova göra matiga våfflor. Som små tapas. Supergott med creme fraiche, lök och löjrom. Ja, nu får du väl spanska till det men du förstår hur jag menar.

    El Rubio, haha! Misstänker att han har ungefär samma färg som den katt som vi kallade för Blekfisen. Har inte sett honom på ett tag så han är väl borta ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns nog ett annat utbud där du bor... Har som sagt letat efter ett sådant här i många år, i varenda butik som säljer elektroniska apparater. Till och med i Fuengirola har jag kollat! (Men har ju bara varit på snabbvisit där.) De tre senaste somrarna har jag tänkt köpa med ett våffeljärn från Sverige, men har aldrig haft plats eller vikt nog i väskan för det, :-)

      Spännande idé med matvåfflor!

      Hoppas Blekfisen kommer tillbaka. Han kanske inte gillade namnet?

      Radera
  2. Hej Annika!
    Verkar vara full rulle och kul att få se bilder från Portugal när du får tid...Jag är också på utflykt men inte så långt bort :-)
    Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Full rulle minst sagt! Hopplöst att hinna blogga när det händer saker hela tiden! :-)
      Färggranna hus du såg på din utflykt!
      Kram

      Radera
  3. Våfflor med hallon är ju gott! Tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det! Längesen jag åt våfflor :-) Jag kanske tycker att det är godare än vad jag minns att det är :-D

      Radera

ny gadget

ny gadget