fredag 22 april 2022

Sommar i Sverige!



Det var läge att fira med champagne, men eftersom jag inte dricker alkohol åkte jag iväg för att köpa tårta istället. Och kom hem utan tårta eftersom jag glömde ta med plånboken, men en liten glasslängd blev det idag istället. Med tomtebloss, för här skulle firas! Det blir nämligen sommar i Sverige!

Under tio veckor kommer jag att ha ett av de roligaste jobb jag vet, och jobba på lokaltidningen "hemma"!

Helst skulle jag ta med barnen redan i juni, men jag har nog ingen som de kan vara hos medan jag jobbar, annars hade det varit fantastiskt för svenskan. Så istället blir det nog så att de får komma med Jesús när han får semester första juli.


Så mycket att tänka på!
Vi måste antingen hyra ut huset här, eller byta med någon i Lidköpingsområdet. Går det att hitta någon som vill byta hus, tro? Eller går det att hyra någons bostad billigt, någon som ska iväg på semester kanske? Låna en husvagn? Var ska vi egentligen bo? Det måste vara billigaste möjliga alternativ, allt jag kan lägga undan från lönen måste gå till husköpet, vi har bara tio månader kvar att spara.

Går det att låna/hyra bil i Sverige?

Vad ska vi göra med Disa för att hon inte ska tillbringa hela sommarlovet själv med spansktalande Jesús? Hon har nästan helt slutat prata svenska, jag behöver få in henne i ett svensktalande sammanhang. Finns sommarlovsaktiviteter? Hur kan vi hitta någon kompis, eller andra som pratar svenska med henne? Jag minns sist vi var i Sverige, för snart tre år sedan, hur svårt det var. Vi tar med ungen till lekplatserna, tänkte vi, men så annorlunda det var mot Spanien. Här i Spanien leker barnen med varandra på lekplatserna, träffar nya barn, leker tillsammans, de vuxna sitter på bänkarna eller står och pratar med nya och gamla bekanta. I Sverige var inte en enda unge ensam på lekplatsen, alla barn hade en förälder bredvid som lekte nonstop med sitt eget barn, och interaktion mellan barnen var därför omöjligt. Hoppas att hon får en kompis, hur det nu ska gå till, så att hon inte har ett två månader långt, urtråkigt sommarlov i Sverige, utan att träffa vänner alls, som hon skulle gjort om vi vore kvar i Spanien.

Får barnen flyga utan att visa negativt covidtest?. Måste vi vaccinera Disa för att hon ska slippa pinnen i näsan?

Jag behöver skaffa europeiskt sjukförsäkringskort, för att ha rätt till akutsjukvård i Sverige, och köpa en massa insulin och teststickor att ta med.


Sedan alla roliga tankar. Disa ska äntligen få smaka prinsesstårta, bada på äventyrsbad i varmvattenbassänger och få en necessär till resan, som hon blev lovad för ett år sedan när jag trodde att vi snart skulle åka till Sverige. Jag ska ta med ungarna på jordgubbsplock, och vi ska plocka hinkar med bär att äta och safta. Svenska jordgubbar! Vi ska plocka blåbär i skogen och bada på långgrunda stränder. Vi ska ha fredagsmys med lösgodis och äta svensk pizza. Gå på biblioteket och köpa loppisböcker. Jag skulle vilja gå en kort drejkurs med Disa, och åka till Göteborg, varför jag nu jämt tänker på Göteborg så fort jag hör svensk musik. Kanske ta med ett svenskt äppleträd tillbaka till Spanien? Kanske pricka in en Emil Jensen-spelning och låta en fotograf fotografera barnen? Fast det borde kanske vänta tills vi har köpt huset.

Undrar om det vore möjligt att åka till Öland en av mina ensamhelger, innan familjen kommer? Hyra bil? Tält? Sova i bilen, budgetalternativ? Som jag längtat till Öland!

Vad spännande det ska bli att jobba med fysiska kollegor igen, ha fikaraster och sånt. Jag får läsa på lite innan jag börjar jobba. Vem som är statsminister borgmästare kommunalråd i stan just nu, och sånt som jag är lite bortkopplad från, så jag inte gör bort mig helt :-D


Hör av er om ni kommer på någon i Lidköpingsområdet som skulle vilja tillbringa sommaren i vårt hus i Spanien:-) Enkelt men trivsamt hus, med örtagård, småodlingar, fikon, plommon och andra frukter i trädgården. Sova siesta i hängmattan under korkeken...













11 kommentarer:

  1. Verkligen läge att fira! Nu hade ju till och med tänkt bo ett år i Sverige innan huset kom emellan. Nu blir det en hel sommar (resten av året kan man vara utan) plus pengar till ert hus! Hoppas ni hittar något bra boende - kanske du kan kontakta folk som hyr ut stugor veckovis och höra om ett bra pris för 10/11 veckor i sträck. De får ju sällan uthyrt alla veckor, tror jag i alla fall. Vad skulle det kosta att köra dit så ni har bil där?

    SvaraRadera
  2. GRATTIS Annika! Vad roligt med Sverige i sommar och jobb samtidigt :D! Äntligen. En sommar är bättre än ingenting, även om ett år hade varit toppen för familjen att lära sig svenska och få uppleva vår vackra natur och lära sig lite om kultur och annat smått och gott... Det kanske blir fler möjligheter till det.
    Byta bostad vore det smartaste men kanske inte helt lätt att hitta rätt. Disa får säkert kompisar nu när hon är lite större och barn kan kommunicera på många sätt ;). Lycka till med er sommar i Sverige!

    SvaraRadera
  3. Varför inte sätta in en annons i lokaltidningen om bostadsbyte eller önskas hyra? Eller kolla blocket.

    Angående sommarlovsaktiviteter arrangeras det massor av sånt. Det brukar komma ett program någon gång i maj på kommunens hemsida. Fick misstänker jag att barn i Disas ålder oftast har med sig vuxna på något vis då de flesta aktiviteterna nog är för mellanstadiet men kan finnas keramik endagarskurs och liknande. Men då beror det ju på hur svenskan funkar. Biblioteket och museet brukar ha en del aktiviteter. Och mycket är förlagt till badet där det är gratis entré för barn och unga men inte för vuxna.
    Tyvärr är det ju också en hemsk pass-situation i Sverige nu, så även om folk skulle vilja byta boende är det inte säkert att de har giltiga pass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inom EU räcker det med giltigt ID-kort!

      Radera
  4. Grattis till jobbet och vad kul att ni kan vara i Sverige en längre tid.
    Mycket att ordna med.
    Det jag kom att tänka på var annons i lokaltidningen och hitta lämpliga facebookgrupper för området, det är ett bra forum för detta.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Så roligt för er! Grattis!
    Glöm inte höra med din arbetsgivare! De kan ha kontakter med prisvärda boenden eller ibland till och med erbjuda något till anställda. Fundera också på om du kan hyra in dig billigt i ett möblerat rum medan du är där själv och hyra stuga eller lägenhet när resten av familjen är på plats.
    Facebook är ett jättebra tips, det finns grupper för att lånbyta bostad eller för att hyra ut sin bostad veckovis.
    Vad gäller Öland: kolla upp couchsurfing om ni har en soffövernattning att erbjuda i Spanien längre fram. Eller låna ett tält? Det kan vara värt att kolla om staden ni bor i har en fritidsbank där det går att låna saker under sommaren.
    Sommarlovsaktiviteter där barnen är själva utan föräldrar brukar vara från ungefär 10 års ålder. Bibliotek har ofta fina sommaraktiviteter med pyssel och annat.

    SvaraRadera
  6. Grattis till jobbet! Kolla om du har rätt till förskola och när den är öppen. Det är ju inte gratis, men kanske skulle passa er bra? Annars kanske att familjen kommer i slutet av sommaren och ni hyr ett större boende den perioden. Och att du bor i en liten möblerad studio första tiden för att ha lägre hyreskostnader, eller vad som kan funka ihop med Jesus sommarlov? Jag hyrde alltid möblerat via Blocket, men det är väldigt länge sedan, vet inte om det är där man letar lägenhet idag. Kanske en campingstuga annars och en cykel? Buss istället för bil kanske och hyr bil en kort period för utflykter?

    SvaraRadera
  7. Grattis till jobbet och sommaren i Sverige, Annika! Hoppas ni kan komma förbi oss en sväng så ni får se hur vi bor. Campingstuga var ett bra tips, om du får det för en rimlig peng. Se upp med Sjölunda semesterby, bara. Det var HELT Värdelöst! Boende nära ditt jobb vore ju bra så du kan promenera eller cykla dit. Förskola kommer du inte kunna få in Runa på för man måste vsra folkbokförd i kommunen samt stå i kö i 3 månader osv.

    Cykel och buss istället för bil är en bra idé men ev krångligt att transportera hela familjen på cykel, fast härligt. Runa kan sitta i barnstol och Disa kandke har lärt sig cykla själv. Minns att du hade det som ambition innan pandemin.

    Hoppas, hoppas ni hittar något bra boende! Åsas tips om att kontakta stugägare lät bra! De kanske rentav tycker det är skönt att ha en och samma familj en längre period? Men kolla nu med en gång, mycket är nog redan påväg att hyras ut.

    Och ang umgänge och folks beteenden på lekplatser så kan jag bara hålla med dig. Har varit med om flera ggr att folk går när man kommer till lekplatsen. Men men.. kanske kan du hitta nån via FB eller Couchsurfing?

    SvaraRadera
  8. Dagläger, tex någon idrott där de typiskt är 8/9-16 eller så, brukar finnas från ca 7 år, det kanske kan vara något för Disa en vecka (de brukar vara en vecka) om hon kommer tidigare. Kostar ibland en del, men just ideella idrottsföreningar brukar vara ganska billiga.

    Annars tipsar jag också om fb-grupper, både lokala och husbytargrupper.

    SvaraRadera
  9. Jag har för mig att Disa börjat rida. Stämmer det eller har jag blandat ihop saker? Här är en ridskola nära Lidköping som har dagläger. 900 kr per person kl 09-15. Kanske kan det vara något? http://kyrkobacka.se/ridl%C3%A4ger

    SvaraRadera
  10. Ser att jag helt har missat detta! Grattis och vad kul för er! Nu har vi precis flyttat till Norrbotten så vi är lite långt bort, men om ni vill ses är ni välkomna.

    /Simone

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget