måndag 20 november 2017

Lissabon



Det började skymma när jag äntligen var framme. Kände mig duktig som på egen hand tagit mig igenom vägtullar, åkt in i Portugals huvudstad över den röda 25 aprilbron, ner i smeten och parkerat på en liten gata nära vandrarhemmet, som jag hittat fram till.
Vandrarhemmet visade sig ligga precis bredvid Jerónimoklostret i Belém.
Vandrarhemmet var ingen höjdare, iskallt i rummet och duschhytt utan någonstans att göra av kläder eller handduk. Men jag var själv i sexbäddsrummet.
Första kvällen var jag vilse i centrum, köpte äcklig soppa att värma på vandrarhemmet och var allmänt deppig, som jag alltid är när jag kommer till en stad på kvällen. Då vill jag bara hem.
Nästa morgon vände allt. Så klart. Jag var ju i Lissabon!




Lördag morgon.Tjuvarnas marknad.




En loppmarknad på gatan med hur mycket grejer som helst, man kunde köpa skyltdockor och julpynt och borrmaskiner och väskor sydda av slipsar.










En grupp spelade, och det var så himla kul och glatt att gå runt och titta.




Jag funderade på en docksäng i precis lagom storlek, men hindrades av att jag inte ville gå och bära på en docksäng hela dagen. Det blev istället några små pussel till Disa och tre par varma sockar till mig själv.
Sedan började vandringen. För vad kan vara trevligare i Lissabon än att bara gå runt och titta?
Jag gick backe upp och backe ner i stadsdelen Alfama, njöt av vackra, kaklade hus...








... och förvånades över alla platser jag kände igen från besöket för sex år sedan.




Jag hade köpt en tvådygnskort för kollektivtrafiken, och åkte buss och spårvagn. De där gamla skramliga spårvagnarna är himla charmiga. Så mysigt att sitta där inne, se föraren köra, höra vagnen stånka uppför en brant backe och se den tyska damen framför, trots varningsskyltarna, nästan knockar en man på gatan när hon sticker ut huvudet genom fönstret. Gatorna är smala, här finns inte plats för utstickande huvuden.






 Jag hamnade på utsiktsplatser...




...och hittade oväntade målningar, som den här historien om Portugal i ett valv vid en offentlig toalett,(som hade lunchstängt när jag kom dit).




Jag var ofrivilligt social i vandrarhemmets kök, köpte nagellack i guldglitter och målade naglarna för första gången på fyra år, bara för att jag hade tid (vad snabbt lack torkar nu för tiden?!), pratade med spanjorer, nordamerikaner och svenskar, åt god kinesisk mat och underbart portugisiskt bröd.
Jag åkte inte till det stora akvariet, som jag hade tänkt, jag hann inte. Söndagen ägnades också åt promenerande, och det var helt perfekt.
Nästa gång, tänkte jag, nästa gång blir det akvarium. En sådan här resa borde jag göra minst en gång om året.


12 kommentarer:

  1. Det låter som en lyckad resa! Ja, gör det till en tradition :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så trevligt och muy valiente av dig att bila själv och lyckas hitta! Fast du skulle ju bott bättre väl...? "Loppisen" verkar så kul!
    Roligt att se bilderna!
    Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var billigt och lätt att parkera, vilket var mina krav :-) Fast jag hade ju velat ha värme också... Nästa gång.
      Loppisen var jätterolig! Vilken stämning!

      Radera
  3. Åh, Hade gärna bjudit dig på en god soppa härhemma (och sängplats) och gått runt med dig på marknaden, men det var en sådan där helg då allt krockade och jag skulle vara på flera ställen samtidigt.Hur långt är det från er till oss (eller tvärtom) egentligen?
    Jättefina bilder! Känns som att det var ett tag sedan jag gick i de kvarteren och på Tjuvarnas marknad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt att jag skulle komma just en sådan helg :-) Nästa gång går vi där tillsamamns! Fint att bo så nära Lissabon! Jag har fortfarande din fisk- och skaldjurssoppa i gott minne. Åh, så god den var!
      Det tar ungefär tre och en halv timme att köra mellan Lissabon och Aracena. Möjligtvis något mer.

      Radera
  4. Fina bilder från en, som det verkar, trevlig resa.
    Och vilket vackert väder du hade :)
    Tack för titten! /Annika F

    SvaraRadera
  5. Vilken fin resa du verkar ha haft! Kul att se bilder! Jag blir sugen på att åka dit någon gång, kanske när G är lite större. :)

    SvaraRadera
  6. Roligt att få se bilder från ditt Lissabonbesök. Där har jag faktiskt aldrig varit, har varit en del i Portugal, men inte i huvudstaden. Blir sugen på att åka dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Då har du något att se fram emot! Lissabon är värd ett besök!

      Radera

ny gadget

ny gadget