måndag 8 maj 2023

Intensiv månadsmarknad och vilosöndag

Vad den är rolig, den där marknaden! Den är som en stor månadsträff i den alternativa gruppen här i bergen. Barnen springer runt och leker, kompisar ställer väskor och påsar i skuggan av mitt bord, min belgiske barnmorska dansar förbi, portugisiska körkompisen dyker upp, bagar-Ernestos svärmor köper en hel talkrik med bakverk att ta med till familjen ett par stånd bort. Pedro, som jag inte sett sedan i somras, dyker plötsligt upp, en gammal diabetiker från Galaroza kommer och jämför sin insulinpump med min, Cristina tar med Runa till toan eftersom jag har kunder, och så fortsätter det. Mycket lite sömn dagarna innan marknaden, men när det väl är igång är det så kul att jag glömmer både mat (barnens också tyvärr) och trötthet. Nästan, jag är så trög med huvudräkningen när jag har sömnbrist. Men kunder återkommer, berömmer och njuter av mina bullar, pajer och kakor. De uppskattar dem så mycket - så kul att se!

Eftersom jag ständigt har kunder hinner jag aldrig se de andra stånden, men den här gången var flera nya med - en häxa (!?), en keramiker som jag hade sett fram emot, och en man som målade barntröjor. Runa valde en tröja som hon tyckte var så fin att hon genast drog av sig klänningen för att ta på sig tröjan. Byxor ville hon inte ha.

Den lokala folkmusikgruppen Tresök spelade i min ände av marknaden, och alla besökare satt på marken eller dansade borta hos mig för att lyssna.


Efter marknaden var jag nära döden trött. Och törstig. Solen gassade och barnen hade fått allt vatten som vi tagit med. Det kändes för jobbigt att ens köra iväg med bilen och hälsporrefoten dunkade av smärta. Jag körde ändå till macken för att tanka och köpa vattenflaskor, sedan åkte vi vidare till mataffären Mercadona i Cortegana. De började för ett tag sedan med färdigmat och byggde upp en del med bord där man kan sitta och äta det man köpt. Klockan var halv sex och varken barnen eller jag hade egentligen ätit. Vi gick in, och jag tänkte att nu mer än någonsin blir vi uttittade som en av hippiefamiljerna i området (de alternativa går under samlingsnamnet hippier av byfolket här), blonda alla tre, Disa med rufsigt, ovårdat hår och Runa med handmålad regnbågströja och Pippi Långstrumptrosor. Ingen bymänniska skulle låta barnen gå så bland folk! Men vem bryr sig. Vi köpte sushi, friterad kyckling, köttfärs-empanada, ensaladilla rusa, melonjuice, gazpacho och kall dricka, och blev så behagligt mätta i magen. Efter maten gick vi in igen, även om det kändes övermänskligt för en tröttis som jag, och köpte lördagsgott.


Samtidigt spelade Jesús på en festival i Palencia i norra Spanien och hade hur roligt som helst, barnen och jag tittade på Bäst i test på youtube och åt lördagsgott.

Söndagen tänkte jag skulle bli en enormt lugn vilodag, kompisar som varit på besök till dagen innan hade åkt hem, jag tänkte bara vila med mina ungar, bada dem, plantera växter och hjälpa Disa med engelskan. Det kom ett meddelande med förslag om picknick vid trevlig bäck med goda vänner, men jag var för trött. En kompis hade vägarna förbi och lämnade av dottern, en kompis till Disa, men hon stannade bara ett par timmar. Barnen hann gå och fånga vattenödlor, sedan gjorde vi pizza, så kom pappan och hämtade dottern och jag var själv igen med tjejerna. En skön söndag, och mycket rolig helg!

Hur var er helg?

8 kommentarer:

  1. Det låter roligt men mycket! Var Jesus med på marknaden? Nästa gång kanske ni kan turas om så du får ätit. Hade ni alltså inte ätit lunch när klockan var 17.30? Det övergår mitt hungriga förstånd! Du får la sätta larm om det är viktigt för dig att få i dig mat, vilket jag kan tänka mig att det är. Kul ändå att du fick sålt mycket! Kanske allt?

    Ps: du får tipsa mig om bakverk inför att min svärmor kommer på besök om 2,5 veckor! Kanelbullar och nåt mer?

    Kram Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesús brukar serva med mat, men nu åkte han redan på fredagseftermiddagen till festivalen i Palencia. Barnen åt bakverk när de kände sig hungriga, och Runa hittade en bortglömd hamburgare som jag tagit med till lunch.

      Det blev försäljningsrekord, men fick med mig lite silviakaka och ett par minicitronpajer med hem.

      Baka drömmar och drömtårta! Imponerande gott! Drömtårtan dessutom snabbakad och blir alltid fantastisk! Silviakaka eller hallonrutor med toscatäcke om du bakar till många! Säg till om du behöver bra recept!

      Radera
  2. Åh, vilken härlig helg och vad mycket gott du hade bakat! Vad roligt att de gillar "svenskt kaffebröd" :D. Det såg lite väl varmt ut för min smak men så kul ni verkar ha på era marknader! Vi äter alltid bara antingen lunch eller middag - det funkar för oss. Kanske värre om man är diabetiker naturligtvis...
    Du skriver så bra och det är intressant att se vad ni har för er i livet på spanska landsbygden :)! Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommenterar alltid så fint och uppmuntrande, Annika, det är alltid roligt att läsa dina kommentarer!
      Det var för varmt för min smak också...

      Radera
  3. Vilka vackra bakverk. Vad duktig du är. Hur har du lärt dig det? Jag bakar lite ibland, men mina bakverk blir absolut inte lika vackra som dina :o) Fint med rutig duk, skylt, burkar, glaskupor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så snällt! Det var en oväntad kommentar! Jag har inte tänkt på att bakverken ser bra ut!? Jag bakar ganska mycket, tycker att det är roligt, så det är bara mycket övning som kan ha gjort att bakverken blir fina :-) Jag bakar nog mycket för att det inte går att köpa svenskt fikabröd någonstans här.

      Radera
  4. Vad roligt att det gick bra på marknaden efter allt jobb.
    Verkar vara en trevlig marknad.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevlig och stämningsfull marknad! :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget