torsdag 5 december 2019

Listan - Om jag plötsligt fick 80 000 euro

Tredje inlägget i Decemberlistan handlar om dyra drömmar.

Tove föreslog ett inlägg om vad jag skulle göra om jag fick 25 000 euro, men varför begränsa sig så? :-)

Nummer ett på önskelistan är ett eget hus. Här i Spanien måste man ha 30 % av summan kontant, och husen är väldigt dyra, trots att de är i dåligt skick. Men i det här inlägget har jag alltså en massa pengar och köper oss ett hus! Ett hus, en plats att stanna på, ett hemma. Där planterar jag fruktträd: svenska äpplen, citron, fikon, vindruvor, plommon, valnöt, mango, avokado... Klängrosor och jasmin och potatisland har jag också i trädgården, studsmatta. Huset isolerar vi för att inte behöva frysa så mycket. Det är trägolv och vackra träbjälkar i taket, ordentliga fönster och jag gör fönsterbrädor och sätter upp i alla rum. Det är ett personligt hus, olika nivåer och oväntade rum, kanske måste man gå ut för att komma in i nästa rum. Och äntligen har jag någonstans att ha min hängmatta (min födelsedagspresent från Jesús två år, men fortfarande bara ett löfte, jag har inte fått någon).

Nu har jag alltså betalat handpenningen och fått mitt hus. Nu ska vi köpa husbil! Det här blir perfekt för oss. Nu kan vi göra alla resor vi vill, och vi sover i husbilen. Därinne finns våra egna täcken och kuddar, böcker och mat, spel och musik. Vi åker tillbaka till favoritplatser i Spanien och Portugal, upptäcker nya platser, reser till Sverige varje sommar med husbilen, åker tillbaka till Norge, vi kör runt i Frankrike, Schweitz, Skottland och upptäcker övriga Europa. Menorca ska vi till också!

Men se, vad kul! Vi har fortfarande pengar kvar! Äntligen kan vi göra min drömlångresa och upptäcka hela Syd- och Mellanamerika! Jag tror vi börjar i söder. Ett långt stopp i Bolivia blir det också förstås, där vi hälsar på vänner. Jesús kommer protestera, han vill bara åka till Egypten, Grekland och Italien och sådana ställen där han kan titta på historiska monument och gå på museer. men vi löser det på något sätt.

Ja. Jo, men det blir bra!

Vad skulle ni göra om ni plötsligt fick en massa pengar?




11 kommentarer:

  1. Låter som bra drömmar men tror du att 80000 € räcker till allt det där?

    Men jag håller med dig om att hitta det perfekta huset, lite på gränsen till en stad så man är nära men inte mitt i smeten med grannar tre meter ifrån. Jag vill ha gång-/cykelavstånd till allt vi behöver (skola, matbutik främst) men inte bo trångt med alla andra. Finns det tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns! Fortsätt att leta! Jag har hittat byn där det finns, men inget hus :-)

      Jodå, 80 000 räcker. 50 000-60 000 € i handpenning till huset, begagnad husbil för 10 000-15 000 € och resa för resten!

      Radera
  2. Vad roligt att du väljer att skriva om ett av mina ämnen, Annika! :)

    Det låter himla mysigt det där huset du beskriver. Jag hoppas verkligen att ni hittar det och kan köpa det en dag! Jag kommer och hälsar på! :)

    Husbil låter också perfekt. Och att resa runt i världen.

    Det lär ju dessutom lätt finnas museum och historiska monument även i andra länder än Egypten, Grekland och Italien. Eller hur? El museo de la paz i Guernica (Baskien) kan jag varmt rekommendera, till exempel.

    Jag hoppas hoppas att du en dag får alla dessa pengar. Kanske genom el gordo, eller vad det heter? Eller idogt sparande? Inte vet jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett roligt ämne att skiva, om, tack för tipset!

      Vi spelar inte så det får bli idogt sparande :-)

      Vi ska ha gästrum, så det är bara att komma och hälsa på! Jag önskar lycka till med ert drömhus också!

      Radera
  3. Blev nyfiken, du skrev att ni skulle ha era egna spel? Vilka spel gillar ni bäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag tänker att vi ska ta med Carcassonne, Larven, ett bokstavsspel som är roligt att spela med Disa, Vem där... Vet du, jag blir lite fundersam nu medan jag skriver, på vilka spel som fungerar att spela med Disa och som vi gillar allihop :-) Jag är förtjust i det spanska Fia med knuff, för det är så hårda regler mot svenska fia-spelet, men det fungerar inte med Disa! Carcassonne är en favorit. Vad har du för favorit-spel?

      Radera
  4. Oj, kommentaren försvann.

    Men vi spelar ganska mycket spel och har några vänner i närheten som är lika nördiga som vi. Carcassonne är mysigt. A älskar kingdomino och det tycker jag också är kul. Vi började nog spela det när hon var ca 8 och hon får öva multiplikation när hon ska räkna poängen. Castle Panic är ett samarbetade som funkar och är roligt. Kompisen har en fyraåring som fick Magic Maze junior i julklapp och det ska vi testa i morgon så det blir kul. Uppskattades mycket såvitt jag förstod.

    SvaraRadera
  5. Rekommenderar Magic Maze junior. Finns olika nivåer av svårighetsgrad så att man kan göra det både lättare och svårare beroende på ålder på barn. De vi spelade med har en 4-åring och de spelade på nivå två (av oklart hur många, möjligtvis sex, men kan ha varit fyra eller åtta också). Sista nivån var mycket svårare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag läste om Magic Mze, och det verkar spännande! Skulle säkert fungera med femåringen!

      Radera

ny gadget

ny gadget