torsdag 10 maj 2018

Portugals sydvästra spets

Vilken fantastisk resa det blev, den senaste till Portugal!
Inte vilsam och avslappnande på något sätt, Disa och jag sov nästan hela vägen hem, och var ändå dödströtta när vi kom fram. Hela kroppen värkte, Disa hade gjort illa sin vänsterfot, jag min högra, vi var rödlätta i ansiktet av solen, men åh, vilken bra resa vi fick!

Den lilla staden Sagres på Portugals sydvästra spets var målet den här gången. Jag hade bokat ett mysigt, enkelt boende med gemensamt kök. Pura Vida heter det, om ni vill ha tips!
Sagres är ingen mysig stad. Trista gator och inriktat på surfare och dykare, för det är de som besöker Sagres i första hand. Vårt boende arrangerade kurser i dykning, surf och havskajak, och om jag hade fattat det innan hade jag skrivit upp mig på dykning.
Nästa gång.

Vi kom fram på kvällen. Det regnade. Jag hade berättat för Disa att det finns en fyr där, och den ville hon se, så vi åkte dit. Det var så vansinnigt vackra omgivningar.
När vi kom till Cabo San Vicente, där fyren står, blev Disa skräckslagen. Hon avskydde utsikten, havet långt där nere, och blev rädd varje gång någon av oss närmade oss en kant eller mur för att titta.

Mataffären hann stänga medan vi var där, så det blev pizza och pasta på en mysig pizzeria. (Dagen efter upptäckte vi att det bara finns typisk turistmat; pizza och hamburgare, i Sagres)

Dag två var det söndag. Vi köpte korv, ris, potatis och annan picknickmat i snabbköpet, sedan åkte vi till en fantastiskt fin strand, som vi dock bara såg ovanifrån. Det var fullt med surfare i och runt vattnet. Det var fullmåne, vilket märktes på tidvattnet, för när vi kom steg det kraftigt. Vi kunde inte längre ta oss till den lilla sandstranden, utan satt uppklättrade på stenar i viken bredvid.

Det blev picknick på en annan strand istället (Praia do Martinhal), där Disa lekte i sanden i flera timmar.

Jesús och jag var sugna på att se mer än denna sandstrand, så vi åkte till fortet i Sagres, varifrån man också har dramatisk utsikt.

En del stod läskigt nära kanten.

Men efter detta var vi alla tre så trötta att vi åkte tillbaka till boendet för att sova. Nästa dag skulle jag ha jobbmöte via Skype, därefter planerade utflykt några mil norrut...
Det kommer i nästa inklägg!

1. Vackra bilder! Vi har sett stup här i Irland också. Vackert, men jag gillar inte heller att gå nära kanterna ...

1. Jag såg det. Vilken otrolig resa ni är på!
      Stupen är läskiga.

2. Portugal är ett underbart land, jag var aldrig i Sagres men väl i Faro (lite tråkigt), Albureira (Little UK), Lagos och Lissabon. Jag var där själv och ville inte hyra bil så det blev en del bussresor men var jag än åkte så var människorna så fantastiskt vänliga. Jag skulle gärna åka tillbaka igen. Dina bilder är så vackra och vad roligt att resan blev så fin!

1. Jag tycker rätt bra om Faro :-) Tycker bättre om lite småtråkiga ställen framför internationella, större städer :-)
      Jag håller med, folk är verkligen vänliga. Det finns så mycket att tycka om i Portugal! Vilken häftig resa att åka runt där på egen hand, i buss! Hoppas att det blir en ny resa dit för dig!

3. Magiska bilder, Annika! Riktigt fina!

4. Vilka fina kort Annika!!! Hit måste vi också åka.

1. Tack! Åk dit! Det är ett fantastiskt ställe! En av de bästa resor vi gjort!