torsdag 14 januari 2016

Förföljd av hotfull ballong

Så otäck en ballong kan vara mitt i natten!

När jag gick in med nappgflaskan till sovrummet befann sig Peppa Pig-gasballongen vid bokhyllorna. När jag kom ut ur sovrummet och in i vardagsrummet igen mötte ballongen mig i dörröppningen! Jag stod öga mot öga med Peppa Pig! Ja, sedan trettondagen har gasen pyst ut, ballongen hänger inte längre i taket utan står på golvet och vaggar olycksbådande.
Förnuftet sa mig att ballongen hade flyttat sig i vinddraget när jag gått förbi, men hjärnan kunde inte slappna av. Det ligger något hotfullt i att plötsligt möta en ballong så där mitt i natten, en ballong som mer eller mindre flyttat sig av egen kraft.
Jag knölade ner den bakom soffan, men fortsatte att tänka på ballongen när jag sedan hängde tvätt. Vände mig om ett par gånger för att se om ballongen dök upp i dörröppningen till köket, eller ville knuffa ut mig genom fönstret där jag hängde ut för att nå tvättlinorna...  och om det var den som förde oväsen från vardagsrummet, även om förnuftet sa att det var Pipen. Och när jag satt vid datorn i Fula Rummet, vände jag mig långsamt om  det är kallt i lägenheten på natten och Jesús tjocka vinterjacka förhindrar alla snabba rörelser) och tänkte, att om ballongen står här bakom mig nu så dör jag.

Lätt att skratta åt nu, men när man är ensam vaken mitt i mörka natten och har i minne alla skräckfilmer som Jesús tvingat en att se på, så skenar fantasin.



6 kommentarer:

  1. Haha! Läskig ballong verkligen! Jag kan se dej så där öga mot öga med den, vettskrämd! Punktera den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disa gör sitt bästa för att ha sönder den. Den är snart död.

      Radera
  2. Sätt en nål i den några gånger så känns det bättre!

    SvaraRadera
  3. Hahaha underbart! Den är ju dessutom gigantisk och jag kan förstå att den ser läskig ut i halvmörker med de där stirrande ögonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör den.
      Just nu befinner ballongen sig i SOVRUMMET! Vet inte om det är bra, eftersom jag slipper (hoppas jag!) stöta på den någon annanstans i lägenheten, eller dåligt eftersom jag snart kommer att gå dit, och att sova i samma rum... Den åker ut.

      Radera

ny gadget

ny gadget