torsdag 24 december 2015

Dan före dan

Så tog jobbdagen slut.
Ledigt.
Ensam.
Jesús hade tagit med sig Disa till svärföräldrarna redan på morgonen. På förmiddagen skulle han gå i centrum, på kvällen åka och hälsa på sin vän på sjukhuset.
Nu var klockan sju på kvällen och jag tog bussen till centrum med tre knivar i en plastkasse, invirade i tallriksunderlägg samt kökshandduk.
Las Setas lystes upp så vackert i olika färger att jag gick runt dem med blicken rakt upp för att njuta av synen.
Knivarna lämnades in i knivaffären för slipning, klara på julaftonsförmiddagen.
Jag köpte en liten pappstrut med grillade, varma kastanjer, försäljaren vid den rykande lilla vagnen hade tomteluva och händer svarta av sot.
Jag ställde mig under Las Setas en stund för att se om nästa ljusshow började snart, jag hade inte programmet med mig, men jag gick efter en stund.
Det egentliga ärendet var El Corte Inglés för att köpa grovkornig senap till skinkan och dill till skagenröran. Tack och lov fanns grovkornig senap! Hade blivit så dumt om jag skulle behöva åka till Ikea för att köpa en burk senasp att griljera skinkan med.
Hemma tände jag den lilla granen och adventsljusstaken så att det skulle vara mysigt när Disa kom hem.
Jag satte på bästa nya jazz och souljulskivan, blandade ägg och senap och griljerade skinka, gjorde köttbullar, kokade risgrynsgröt och snattade chokladtryffel, turrón och pepparkakor. Senare åt Pipen och jag av den svalnande, goda julskinkan.
Dofterna. Hela lägenheten doftade.
När Jesús kom hem med en sovande Disa hade han med sig post till mig. Ett kort och två paket. I ett av paketen låg en sådan fin julgran i papp som mina vänner har gjort till mig, och jag blev så rörd att jag inte har tittat på den sedan jag tog ur den ur paketet.
I dag ska jag åka iväg på en liten hemlighet som Jesús inte får veta något om på förmiddagen. Vi äter svenskt julbord till lunch, det blir Kalle Anka och julklappar, och lååång siesta för att orka med det spanska julaftonsfirandet som börjar sent på kvällen...

God Jul!

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. God jul i efterskott! Vad roligt att höra från dig! Hoppas att allt är bra!

      Radera
  2. Svar
    1. Feliz Navidad i efterskott från Spansklandet!

      Radera
  3. Jag önskar dig och familjen en God Jul!

    SvaraRadera
  4. Låter helt ljuvligt Annika och jag kan nästan se dig där du fixar och myser. :) God jul på er!♥ Njut av härliga juldagar och ha det riktigt gott tillsammans. Här hemma har vi idag njutit av traditionsenlig pyjamasdag som inkluderar rester från julmiddagen, julfilmer och gamla klassiker på tv, spel och mys. Härligt! :)

    Ta hand om varandra och god fortsättning!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmer, och julmatsrester, det låter underbart!
      Det blev lite julstämning där i köket, dan före dan, så det går även i Spanien :-)
      Hoppas att ni får ett riktigt fint, fortsatt jullov!
      Kram

      Radera

ny gadget

ny gadget