fredag 27 november 2015

Sörpla - en spansk dödssynd

Ont i halsen.
Säkert Disa som har smittat.
Jesús går över till slaktaren här mitt emot och köper kött, svål och ben och kokar en stor gryta buljong till mig. Utan kikärter, för det kan jag inte äta.
Det blir buljong med mynta och små pastabokstäver till middag för de andra två. Jag har tajmat värktabletten så dåligt att det snarare borde kallas nattamat då vid halv ett när jag känner att buljongen kan gå ner.
Och som jag sitter där själv, med lilla familjen sovandes i rummet bredvid, slår det mig att jag skulle kunna sörpla om jag ville! Ingen hör mig!
Det låter ju lite knäppt men det är precis vad jag tänkte, och anledningen är väl att det är ett mycket grovt etikettsbrott att sörpla i södra Spanien. Att prata etikettsbrott är förresten en underdrift, det handlar snarare om en dödssynd. Sörpelljud från någon som äter soppa - det är nog det äckligaste en spanjor kan tänka sig.
Jag bara måste passa på.
Jag gör ett försök. Ett litet ljud blir det, men jag får inte riktigt till det.
Ett försök till. Inget sörpel.
Jag blir låst. Kan inte förmå mig till att sörpla.
Har jag varit här för länge? Har jag tappat det?

8 kommentarer:

  1. Haha! Gud, den där blicken man kan få vid lite sörplande...

    SvaraRadera
  2. Anna-Lena i Frankrike27 november 2015 kl. 10:07

    Haha! Självklart så är det likadant här i Frankrike... men vi har ju ganska många etikettregler här..! Men som du säger så kanske man har bott här för länge för jag tycker faktiskt om dom.

    T.ex så finns det något som heter "saucer" vilket betyder att man använder brödet för att äta såsen på tallriken. Detta gör man ALDRIG på finare middagar, eller då t.ex hela släkten är med m.m. Är man ensam, eller med sin partner så kan man ta brödet med händerna, men är man på en middag där det är någotsånär tillåtet så måste man använda gaffel (!). Alltså ta en bit bröd, lägga den på tallriken och sen ta en gaffel och ta upp såsen! Det tycker jag är ganska roligt! Dom har gjort något som inte är så fint att göra till något som är ok... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej mne vad roligt! Doppa bröd med hjälp av bestick!
      Här doppar vi ju också bröd i såsen,. Ja, brödet används till och med istället för kniv för att skyffla upp maten på gaffeln.
      Berätta mer om franska etikettregler!

      Radera
  3. Åh, det måste jag testa! Jag visste inte att det var förbjudet att sörpla i södra Spanien. Nu längtar jag dit ännu mer! :)

    (men jag kan ju testa på min sydspanjor till sambo först)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja, testa! Hellre på sambon än på svärmor ;-)

      Radera
  4. Huu... sörpla faller under samma som smaska och tugga med öppen mun!

    Men att doppa en brödbit i såsen eller olivoljan - det är ju bland det bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe, jag har aldrig reflekterat över sörplande innan jag flyttade hit... Var nog ingen sörplare innan heller... eller, jag vet inte...

      Radera

ny gadget

ny gadget