måndag 20 juli 2015

Frysa? I juli?

Vi skulle hem till svärföräldrarna på lunch.
Jag hade tagit på mig min minsta och tunnaste klänning, en luftig en i bomull och mycket smala axelband.
- Kommer jag att frysa i den här, tror du?
Jesús kollade på mig och skrattade till förvånat.
- Menar du allvar?
Det gjorde jag.
- Det är ju 35 grader! Vad du än tar på dig kommer det att vara för mycket kläder!
- Jag menar inte nu, utan i kväll. I går kväll när vi gick ut var det ju inte så varmt...
Eller hur var det? Bara för att jag gick ut i jeans och t-shirt och inte höll på att få värmeslag efter 100 meter betyder det inte att det var svalt ute.
Jesús fick rätt så klart.
När jag gick hem från Triana med Disa i vagnen, en promenix på omkring en och en halv timme, hemma vid elva på kvällen, kan jag ju säga att jag aldrig funderade på att ta på mig tröjan som jag hade med. Det var ändå 29 grader ute.

7 kommentarer:

  1. Som svensk har man väl svårt att fatta värmen. Har alltid med sig en kofta, utifall, för man brukar ju alltid frysa lite. Det känns nästan onaturligt att gå runt alldeles bar på kvällen tycker jag. Man är van vid att det blir lite kyligt när solen går ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De få gånger som jag har behövt en kofta har jag inte haft med någon. Och tvärtom.

      Radera
  2. Jag har oftast med mig en sjal, en tunn en som t o m får plats i handväskan. Jag har nämligen en tendens att frysa om överarmarna och då är en sjal perfekt för det är inget som smiter åt så man svettas på andra ställen.

    Mannen min tycker jag är helknäpp som fryser när det är 30 grader. Men det är ju det där med att man sitter still på en restaurang, buss eller bil och så är A/C:n på. Hutter!

    Appropå för mycket kläder såg jag för några dagar sedan en ung tjej (20?) som hade tagit av sig den långärmade tröjan och hängde den runt halsen, hon hade alltså inte dragit av det över huvudet. Så där gick hon i BH och "sjal" och shorts mitt på gatan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustig klädsel :-)
      Kul att du bara fryser om överarmarna, visste inte att man kan det. En kompis sa en gång att man inte kan frysa om knäna, men det går.
      Du har löst det bra med sjalen!

      Radera
  3. Vet inte hur många gånger jag har varit med om det omvända, dvs att mina spanska kille INTE vill ta med sig en tröja eller jacka ut eftersom han inte förstår att i Sverige blir det kallt på kvällen. Alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kanske blir det så att du tar med en extra tröja ut, i början när du kommer :-)

      Radera
  4. Det känns inte som jag minns känslan att frysa... väderprognosen ser inte så färgglad ut som man säger så för vår vecka i Sverige, men jag ser så fram emot att gå fort utan att toksvettas och att sätta på mig en tröja och... ja helt enkelt känna mig lite fräschare! Någon natt här har jag vaknat tidigt på morgonen och lagt över mig ett lakan, jag sover naken med fläkten riktad rakt mot mig och det sista jag gör är att duscha kallt innan jag lägger mig. Det är en sån underbar känsla där, att få mysa till det med lakanet! :)

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget