tisdag 12 maj 2015

Motorcyklist i sommarvarmt Sevilla

- Ja du Mati, det måste vara skönt att åka motorcykel när det är så här varmt, säger jag till henne och tittar på hennes fina, luftiga röda linne, och kan nästan själv känna hur det fläktar gott av fartvinden. 40 grader i mitten av maj, inte att leka med.
- Ja, det är det, det fläktar gott, men jag måste se till att byta hjälmen mot min quita multa*.
- Quita multa???
- Sommarhjälmen. Den ser ut som ett halvt ägg ungefär, har du inte sett den?
- Skyddar den?
- Tja... Alltså, jag vet inte om den verkligen är laglig, men poliserna säger aldrig något om det till oss motorcyklister. De känner ju till situationen. Att ha den här tjocka hjälmen på huvudet en sommardag i Sevilla är lika med döden, det bara svartnar, säger hon och visar mig hjälmens tjocka foder på flera centimeter.




*Quita multa - kul ord för grej eller metod för att minska risken för att bli bötfälld.

4 kommentarer:

  1. Dessa moto...
    Det är verkligen ett smart sätt att ta sig fram, perfekt om man bara ska en kort bit men för långt att gå. Mannen min pratar om det emellanåt, att han vill ha en.

    Men jag kommer aldrig tillåta sonen att få/åka/köra en sådan! Jag träffade en spanjor som sa att alla känner någon mopedist som dött i trafiken, han själv hade fyra vänner som inte längre finns.

    Undrar hur många jag själv har varit nära att klippa...

    Ja, usch vilken glädjedödare jag är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spanjorer kör illa, både bilister och motorcyklister, man ser dem göra helt vansinniga saker i trafiken varenda dag.
      Jag skulle gärna ha en liten motorcykel på landet, men inne i stan - aldrig. För farligt.

      Radera
  2. Ay... Mati... No te pongas el casco para la policía.. pontelo para tí! Es tu cabeza y tu vida!

    Alternativ lösning: Cykla och ha cykelhjälm. För visst finns det en del cykelbanor i Sevilla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mati är rädd om sig, hjälmen är inte bara för syns skull. Men jag tycker nog också att hon kunde cykla på sommaren om inte den riktiga hjälmen går att ha då. Det finns många cykelbanor numera.

      Radera

ny gadget

ny gadget