tisdag 17 mars 2015

Färdig barnmat eller hemlagad

Jaha, så slutade Disa att äta grönsakspuré.
Varför då nu då?
Den är lite fadd och tråkig, det ska medges, så jag tänkte att jag provar en sådan där burk med färdiglagad barnmat som man kan köpa i affären.
Det blev en sådan, och innan jag gav den till Disa smakade jag själv.
Tvi sjutton! Vad äckligt! Och så smaklöst! Säljer de sånt här till små barn? Äter de det?

Jag testade.
Disa äter det inte.
Och även om jag inte har i någon salt i min puré så ger lagerbladen, vitlöken, pepparn och den vilda oreganon en fin smak. Men en gnutta salt bara så skulle jag gärna äta den själv!



12 kommentarer:

  1. Fiskrätterna tyckte vi var oätliga, men pastarätterna och fruktpuré tyckte vi var okej. Men vi använde nästan bara burkmat om vi var ute just för att helagad barnMat var sâ mycket godare speciellt om man vâgar krydda och ha i smör, ost, grädde... Man brukar även kunna beställa saker som soppa, potatismos, risotto, fruktsallad pâ restaurang... Kan säkert be en restaurang mixa mat? det gjorde vi aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att hemlagad mat är godare, Jag tänker att om inte jag gillar maten är det inte konstigt om inte Disa heller gör det.
      Fruktpuréerna är jättegoda tycker jag. Den enda rätt som jag har provat på burk är kyckling med grönsaker. Eller om det var ris... Tja, på smaken var det omöjligt att avgöra i alla fall.

      Radera
  2. Jag har alltid tyckt att de där små barnmatsburkarna ser ganska äckliga ut, det måste ju bli godare om man lagar det sjäv eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter vad jag har provat blir det godare med hemlagat, precis som hemlagad "vuxenmat" är godare än helfabrikat. Fast det beror på hur man lagar.

      Radera
  3. En del barn tycker mer om burkmat, eftersom de brukar ha "slätare konsistens" (inga klumpar etc.)

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag. Disa är känslig för klumpar, så jag kör all mat i mixern så att det blir en slät puré..

      Radera
  4. Hej, vi har gjort egen barnmat. I början köpte vi men Signe blev så dålig i magen av burkmaten så det fick vi sluta med. I nödfall kan det bli att vi får köpt men annars har vi gjort egen. Det är ju väldigt lätt egentligen och mycket godare. Det är ju bara att ösa på med örter, lite peppar, lök, vitlök. Sen har jag sparat några barnmatsburkar och frusit mat i så kan man bara ta en när man ska iväg. Håller sig kall tills den ska ätas och lätt att värma! Kram /Hillevi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också frusit, och lägger i sparade små burkar som det varit fruktpuré i. Den är smidig att ta med sig, och jättegod!
      Att göra egen mat är inte mer komplicerat än att koka potatis egentligen!

      Radera
  5. Jag gjorde barnmat och frös in i iskuber. Sen komponerade jag ihop måltiderna lite annorlunda var dag. Min unge åt blandat då vi körde med Baby Led Weaning också och gav henne bitar. Om jag märkte att dottern var hård i magen gav jag henne en burk köpepure, det satte igång magen. Har du provat att ge Disa stora bitar mat som hon kan suga på? Typ Broccoli, eller små riskorn är kul att pilla med också. Jag brukade steka äppelskivor i smör och ha kanel på, det tyckte jag själv var jättegott. Sen gav jag dottern stora bitar baguette också som man gör med spanska ungar. Om de suger på dem får de i sig små mängder gluten, alldeles lagom så där i början. Jag tror att mängden salt som finns i bröd är så pass liten att det inte spelar någon till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar idén med BLW men har inte vågat prova, ville höra med Disas barnläkare först. Och hon avrådde tyvärr. Tyckte att det är för riskabelt (sätta i halsen), speciellt med anledning av Disas situation (vad hon nu syftade på?).

      Näe, nu blir jag alldeles matt. Tänk om man bara kunde lassa över det här med maten på någon utomstående? Eller bara ge henne vad som helst och hon äter!

      Du verkar bra på det här med mat!

      Radera
  6. Bra på mat vete sjutton om jag är. Det var ett tag som min unge åt allt, nu tycker jag det mest är pannkakor och makaroner som gäller 😄. Däremot så kan jag vara väldigt kritisk till vad läkare säger. Jag letar gärna alternativa svar och litar inte blint på vad någon säger bara för att de är läkare. Eftersom min syrra fick barn precis samtidigt som jag men i Sverige så har jag haft chansen att jämföra råd och rön och vad de rekommenderade i de olika länderna vad gäller barn. Så jag blev ganska kritisk när någon läkare/sköterska/väninna sa att min bebis inte kunde äta ditten och datten, när jag samtidigt visste att min syrra fått rekommendationer precis tvärt emot. Så jag körde och kör fortfarande mitt eget race. Och jag googlar såklart jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kunde jag ha skrivit, att jag är kritisk till läkare! Ända sedan vi träffades har jag retats med och irriterats på Jesús (och övriga spanjorer eftersom de flesta jag känner är likadana) som tror blint på vad läkaren säger. Efter flera år fattade han, efter något som hände, att alla läkare säger olika saker och att man bör vara lite kritisk och tänka själv också.
      Men nu? Med Disa? Det har blivit lite annorlunda. Åtminstone i fråga om maten. Om barnläkaren säger att det är farligt att Disa själv stoppa rmat i munnen känner jag mig inte övertygad om att det är så, men tänk om lillan sätter i halsen och barnläkaren får rätt?! Ungefär att tänk om hon kvävs och jag redan blivit varnad av barnläkaren? Då är det mitt fel!
      Jesús tror på allt vad barnläkaren säger. Jag gjorde en jättegod puré till Disa häromdagen med bland annat kikärter (tog ingredienser från en gryta till oss, men utan salt), men han vägrar låta ungen smaka på den eftersom det inte står på lappen som vi fått från barnläkaren att Disa FÅR äta kikärter! Frustration? Ja! Nu har jag fått honom att beställa tid för att själv gå och fråga EXAKT vad som gäller, och hur viktigt det är att ungen bara får äta en ny ingrediens i taget (efter att ha provat den nya i tre dagar) för jag blir tokig på det här. Vi är inte överens. Oj, nu sitter jag och blir irriterad igen bara för att jag skriver om det :-)
      Kikärts- och bönpurén ligger i frysen tills vidare...

      Vilken tur du har att din syster fick barn samtidigt! Kan du inte skriva lite om vad hon fick för rekommendationer, som var tvärtemot dem som du hade fått?

      Radera

ny gadget

ny gadget