torsdag 19 december 2013

Tre dagar i Sverige

Just det, vi var ju en snabbis i Sverige!
Vi åkte på natten från Sevilla för att vara i Malaga vid femtiden på morgonen.
Det var fortfarande ganska tidigt på dagen när vi kom fram till vandrarhemmet vi skulle sova på en natt i Göteborg, och vi lämnade väskorna och drog på oss alla varma kläder vi hade och gick ut.
Sedan promenerade vi runt, Jesús besökte skivaffärer, jag loppisar och antikvariat. Det är så roligt! Varför finns inte loppisar i Spanien?
Vi åt supermysig lunch, strömming och julmust och knäckebröd. Det var så svenskt allting; knäckebrödet, salladen, värmen inomhus, den mysiga belysningen, att det nästan blev för mycket. Underbart.
Jag växlade pengar och det kändes jättekonstigt, jag förstod inte varför förrän efteråt (Jesús fick tala om det), och det var för att växlingskillen var så vänlig. Jag är inte van. Kassörer, växlingsmänniskor, receptionister och så vidare är i princip inte särskilt vänliga här.
Vi gick runt och tittade på julbelysning, och frös lite, och gick in och drack glögg, och åt thai-mat till middag, och det var kallt, men var man än gick in var det varmt och skönt.
Vandrarhemmet var också varmt, och jag njöt av den torra värmen.
Och jag tog en lång, varm dusch bara för att jag kunde. Jag visste att varmvattnet inte skulle ta slut.

Nästa dag mötte vi moster på tågstationen. Hon hade med sig en sådan god frukost, smörgåsar och must.
Sedan njöt jag av tågresan. Älskar att åka tåg, och det var så vitt och vackert ute.
Framme i den tråkiga staden blev vi hämtade av min vän Chatrin som skriver så roliga kommentarer i bloggen ibland. Vi åkte hem till henne, och där mötte fler vänner upp och vi fick världsgod kladdkaka och det var himla roligt att träffa dem och vara där.
Och jag fick en mycket välbehövlig varm vinterjacka av Chatrin!
Jag och Jesús åkte sedan vidare hem till min vän Åsa, där vi skulle sova.
Nästa dag skjutsades vi till min morbror. Han hade eldat i vedkaminen i gäststugan, och vi bara njöt av att vara där.
Vi åt kalops, tittade på när det snöade och åkte på en liten julmarknad i närheten.
Sedan blev det besök på kyrkogården, besök i mataffären där vi handlade godsaker att ta med till Spanien och till middag fick vi julskinka som precis tagits ur ugnen. Ett litet julfirande, med julklappar till och med efteråt.

Vilka fina Sverige-dagar.
På söndagsmorgonen åkte vi tillbaka till flygplatsen i Göteborg, och hu, vad nervös jag var för att det skulle bli övervikt.
Vi hade knappt tagit med något alls till oss själva i de två handbagagen, allt var julklappar, och när vi åkte tillbaka var det ännu mer julklappar och godsaker i dem.
Men vi klarade oss med 200 grams marginal.

Det kändes jättekonstigt att landa i Spanien. Från kallt, färglöst, mörkt Sverige till blå himmel, strålande sol, dofter, värme och palmer.
- I Sverige är det mörkt nu, kommenterade Jesús.