fredag 7 juni 2013

Hög på Sverige

Har varit i Sverige i ett dygn nu ganska exakt, och jag är alldeles hög på landet! Det är fullkomligt underbart! Jag njuter med varenda nerv! Finns det något bättre än svensk sommar?
När jag kom ut från flygplatsen la jag mig i gräset på en liten kulle och väntade på bussen som skulle ta mig därifrån. Det är förmodligen enda gången i år som jag känner mjukt gräs mot bara fötter. Solen sken och värmde. Jag tittade på resenärerna som var på väg in till terminalen och tänkte, att folk som åker härifrån är dumma i huvudet.
Gårdagen var ganska tuff, med resa från klockan 2 på natten till 20 på kvällen, och det blev inte så mycket plugg under dagen, mest stirrande ut genom fönstet mellan slumrarna.
Jag åkte längst den blå, blå Vättern, åkte bredvid underbara skogar med solglitter i granarna, såg åar och små svarta skogssjöar med näckrosblad och badbryggor. Såg sandstränder och trähus och trädgårdar.
De gröna stadsbussarna i Nyköping hade små glada svenska flaggor som fladdrade, det var ju nationaldagen.
Träffade min goda vän som tog med mig till det bästa av lunchställen.

Jag satt ute till sent på en stentrappa och pluggade. Det var så ljust ute.
Jag har sovit precis hela natten.
Överallt doftar det av blommor och grönska.
Idag har jag fått en komplimang, ätit frukost på ett bageris uteservering i skuggan av ett enormt träd och med syrener bredvid. Nu är jag på biblioteket i Växjö, njuter av att vara här med alla böcker runt omkring mig. Ska plugga en stund, sedan äta lunch med efterrätt i bibliotekets lilla restaurang, titta lite i butiker (efter böcker) och sedan åka iväg till den vackra tentasalen. Det är en glädje att skriva där, där det är så vackert.
Ikväll ska jag fira att det är över med den efterlängtade pizzan och en skönlitterär bok, jag har en i resväskan som väntar på att öppnas, och i morgon ska jag äta frukost på den fina uteserveringen igen, innan tåget går norrut, mot flygplatsen.
Jag njuter.
Jag tar in allt. Alla dofter, alla ljud och alla synintryck. Röster, ljus, luft, klirr av kaffekoppar, cyklar i cykelställen, grillmiddagar i trädgårdarna.
Underbart.

1. Det bästa inlägget någonsin! Jag kände samma sak när jag åkte hem den där veckan efter att ha spenderat ett år i USA (sedan åkte jag tillbaka till USA ytterligare ett år efter det)...Vilken känsla! Jag saknar Sverige alltid. Det är liksom nåt som fattas mig när jag inte är där. Samtidigt som allt blir så vardagligt när man väl bor där...MEn att komma och hälsa på. Att få njuta av det man känner allra bäst...inget slår det. Speciellt inte sommar!!

1. Ja, det är något som fattas. Det blir vardag i Sverige också, den upplever man ju inte under ett kort besök, men jag tycker om den vardagen, den är så annorlunda mot min vardag här. Fast varje vardag är bra på sitt sätt.

2. Jag kan bara hålla med om att svensk sommar är oslagbart. Är så lycklig att bo här. Tyvärr är jag inte ute så mkt i solen som jag skulle vilja pga bebis (som inte ska vara i solen, är förkyld, pappan bortrest, är zombietrött osv) men det kommer ju en julinmånad då båda är lediga - aaah. Lycka till på tentan!!

Anna Granström.

1. Tack! Det gick bra.
      Det kommer ju en julimånad som sagt, och det kommer fler somrar! Njut av utsikten genom fönstret så länge:)

3. Jag tycker du bör komma ihåg dina känslor för ditt fosterland så att du kommer hit även när du inte har poäng att tenta av.