söndag 26 maj 2013

Kolakakor recept


Receptet på den den otroliga kakdegen då? Jo, det kommer här.
Nästan för lätt (när man är kaksugen).
Gör gärna dubbel sats så att du kan äta så mycket deg du vill, och så att kakorna räcker till nästa dag också.

100 g smör
2,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk ljus sirap
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Häll allt i en bunke. Blanda snabbt till en smidig deg.
Rulla ut degen till tre fingertjocka längder, plåtlånga, och lägg dem på bakplåtspapper på plåten. Platta till dem lite.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader cirka tolv minuter, tills de börjar få en aning färg i kanterna.
Skär längderna i sneda bitar när de fortfarande är varma och mjuka.
Plocka isär kakorna när de har svalnat och lägg i en vacker burk.


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Här kommer receptet till chocolate chip cookies!

    http://www.joyofbaking.com/ChocolateChunkCookies.html

    Det enda jag inte brukar göra är att platta ut kakorna så mycket. Jag brukar göra bollar av degen, lägga på plåten och sen lätt trycka till dem. Inte platta ut dem. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart. Måste testas. De ser verkligen goda ut. Men du, vad betyder egg yolk? Och vad är chocolate chunks? Kanske är det sånt som alla vet, men jag får erkänna att jag är bättre på det spanska språket än det engelska...

      Radera
  2. Mmm, halva nöjet med att baka är att få äta deg/smet. Så gott! :)

    Och tusen tack för receptet som damp ner i min mailkorg Annika. Vad gullig du är som tänkte på mig och självklart måste jag testa baka ditt favoritrecept. Lovar att återkomma om resultatet. :)

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äe övertygad om att du kommer att tycka om kakorna, så lycka till!

      Radera

ny gadget

ny gadget