måndag 18 februari 2013

Tråksöndag

Söndagen var en riktig tråkdag.
Fast den började bra. Jesús förberedde engelsk frukost tills jag vaknade. En liten söndagstradition vi har när vi är hemma på söndagar. Baked beans, stekt ägg, rostat bröd, gott smör, tjocka, stekta korvar och granatäpplejuice.
(Blev bara en liten sallad till lunch sedan, kan jag tala om.)
Sedan spelade vi ett parti Carcassonne (jag vann), och därefter ägnade vi oss åt nödvändigheter.
Jag pluggade medan Jesús lagade mat för hela veckan. Brytbönor, grönsakssoppa, aubergine, linsgryta... La torkad, saltad bacalao i blöt (den måste ligga i blöt i två dagar) inför en portugisisk rätt som han ska laga i veckan.
Vi tvättade mattor, torkade föregående dagars tvätt inomhus, tvättade golv, tvättade kattlådan, skickade viktiga mejl.
Gick inte ut på hela dagen, men det var ändå mulet.
Hann inte med att skruva upp sovrumslampor, limma list och hänga upp tavla, men allt det andra som blev gjort... Känns finemang.
Kvällen avslutades i soffan med varm choklad och Skärgårdsdoktorn.
Vilken serie alltså...

Dagens citat förresten: "Diderichsens originalschema är abstraktare, skönare och sannare, men just därför kanske lite mindre pedagogiskt."
/Lars-Johan Ekerot

Angående satsscheman med sekvenser av verbala, substantivistiska och adverbiella positioner. Vi talar ordföljd alltså.
Tror inte att min förvåning av ovanstående citat framgår. Hade ni boken framför er skulle ni förstå.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att er tråksöndag låter helt ljuvlig jag. :) Så där härligt vanlig och avslappnad trots att det finns en hel del som behöver göras. Och engelsk frukost... lovely! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget