tisdag 20 november 2012

Tuffare för spanska barn i skolan?

Jag är inte särskilt insatt i ämnet, men vill ändå påstå att spanska barn nog har det tuffare i skolan än svenska.
Och då är det inte det här med betyg från första klass jag tänker på, eller att de straffas när de uppför sig illa, utan jag tänker på läxorna.
Ett par kompisar var här i helgen. Deras åttaåring klagade inte, men själva berättade de om dotterns alla läxor över helgen, läxorna hon får alla andra dagar i veckan, och proven. Och de berättade om dotterns klasskamrater som faktiskt inte får gå ut och leka, för att de måste stanna hemma och plugga. Och jag tänkte, att den tiden kommer nog, när studier måste uppta all ledig tid, men kära nån, de här ungarna är ju inte mer än åtta år!

11 kommentarer:

  1. Interessat, men tanke på vilket skolresultat spanska barn får, som oftast är skoltrötta och sämre på ämnen som till exempel engelska.
    Hälsningar från en spanjorska i Linköping.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är med engelskan tror jag kan förklaras med att många av deras lärare själva är så dåliga på engelska (återigen, jag är inte insatt i ämnet, det är en personlig reflektion, jag kan ha fel). Det verkar inte satsas så mycket på engelska, lärarna kan inte engelskt uttal, ungarna hör aldrig engelska eftersom allt är dubbat och utländska, stora artister ibland gör versioner av sina låtar till den spansktalande världen. Spanska barns resultat i skolan överlag vet jag nog inget om, är jag rädd, och inget om skoltrötthet heller. Men intressanta reflektioner.
      Jag känner inte så många äldre barn, min bästa inblick i skolvärlden är min sambo som är lågstadielärare.

      Radera
  2. Ja, jag tror att det stämmer! Jag var hemma hos en kompis (som är lärare) en fredag och hennes dotter och dotterns kompis (vars mamma också är lärare) satte sig och gjorde läxorna, jag gick upp för att kolla hur det gick och om det behövde hjälp med nåt, nä men då hade de kopierat själva uppgifterna ur boken alltså skrivit av allt: "Hur många sedlar har Juan?" eller vad det nu var... Det gjorde vi iofs också men det verkar vara mkt sånt, det ser jag också på min pojkvän som lär sig svenska, han gillar att kopiera. Bara det måste ju ta MKT tid tänker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du nog rätt i, att det kopieras en del. Jesús säger då och då att många barn inte fattar frågorna på proven om det inte står exakt som i boken.

      Radera
  3. Min 4-aring har under det senaste aret i forskolan borjat fa laxor over helgen. Ibland kanns det som om de tar upp och forstor hela var helg eftersom de ofta ar omfangsrika, kraver att man skall ta reda pa nagonting om nagot amne och dessutom klippa ut tillhorande bilder.
    Barnen forvantas ocksa lara sig bokstaver och siffror. En dag kom en av forskolelararinnorna fram till mig och berattade med allvarlig uppsyn att min son inte riktigt kunde skriva siffrorna 3 och 5 och inte heller kopplade dem till ratt antal. Sa hon bad mig att kopa en extra skrivbok i vilken hon skulle skriva ned uppgifter som min son skulle trana pa eftersom detta "gett mkt goda resultat i andra fall". Jag sag inte det har som nagot "stort problem" men gjorde anda som froken sa och gick och kopte den forbaskade boken. Lat sonen skriva och ova i den lite nar han kande for den. Efter nagra veckor fick jag ett argt meddelande i forskolans kontaktbok om vart skrivboken tagit vagen. Det var ju viktigt att min son ovade kontinuerligt. Annars kunde vi inte vanta sig nagot resultat.
    Jag skrev ett langt brev tillbaka i vilket jag forklarade att jag inte delade deras syn pa inlarning, att min son kommer lara sig nar han ar mogen for det. Att jag inte vill att han skall forknippa larande med tvang och press utan med gladje och nyfikenhet.
    Kulturkrock? Ja, formodligen. Har kan man valja om man vill satta sina barn i skolan redan vid 4-ars alder. Vid fem ar ar det obligatoriskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kära nån! Fyra år och läxor! Över helgen! Är det nödvändigt?
      Jag sitter och ler lite över ditt arga svar till fröken. Det handlar nog om kulturkrock, ja. Olika syn på lärande. Jag har inga klara åsikter i frågan om lärande och skolgång, är för dåligt insatt, men tycker att det är himla intressant. Och tycker att det låter ganska strängt där i din sons skola.

      Radera
  4. Ojoj, det där med skolan. Jag kan säga så här: är man svensk med barn i spansk skola får man ha mycket stort tålamod och lära sig att svälja både det ena och det andra. Sen får man självklart säga vad man tycket men jag har lärt mig att inte se på allt det negativa utan försöka hitta det som faktiskt är bra.

    Sen tycker jag att det är intressant att spanska barn ska ta så väldigt stort ansvar för sina studier från tidig ålder medan de ofta får ta väääldigt lite ansvar hemma. Det känns som att det är lite tvärtemot hur det ser ut i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minsann!
      Jag hoppades att du skulle kommentera.
      Så spanska barn tar mindre ansvar hemma?
      Vad är bra med den spanska skolan?

      Radera
    2. Jag kan faktiskt uppskatta att det är så tydliga regler och väldigt mycket ordning i de spanska skolor jag har erfarenhet ifrån. Jag låter kanske trist och gammal nu men jag tror på tydlig struktur, särskilt för mindre barn, det skapar trygghet. Ibland får jag en känsla av att det kan vara lite luddigt och ostrukturerat i en del svenska skolor. Sen medför tyvärr detta extrema ramföljande till slut en total brist på kreativitet, och det är sorgligt.

      Radera
  5. Galet! I Sverige får man inte ge läxor över lov och helger (även om det nog sker ändå ibland). Min känsla är att det kan variera väldigt mellan olika skolor. På det sättet har vi en bra skola i lilla Lerdala, där man höjer kraven successivt. Lärande ska vara roligt och motiverande. Annars lär ungarna aldrig ta till sig kunskapen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det måste vara roligt att lära! Det är då det fastnar!

      Radera

ny gadget

ny gadget