fredag 22 juni 2012

Midsommarminnen

Midsommar!
Det är midsommarafton idag!
Visst är det?
Jag och Nikki var osäkra, jag var säker på att det är imorgon, men efter lite forskande kom jag fram till att det är idag.
Man märker ju inte av festligheten så mycket här.
Om man säger så.
Fast imorgon ska vi nog till stranden och fira San Juan.
Hade en liten tanke på att fira midsommar faktiskt, köpa sill på Ikea, koka potatis och äta spanska jordgubbar, men Ikea-sillen smakar för illa och spanska jordgubbar är spanska, så näää...
Men jag har firat så mycket midsommar andra år så det jämnar ut sig.
På tidningen brukade jag göra midsomamrracen, alltså åka runt till alla firanden i bygden, ta bild och skriva lite om varje. Med lite planerande hinner man med en hel del på en dag, och det är rätt underhållande. Jag har jämfört  matutbudet på de lika midsommarfirandena, åkt vilse och aldrig hittat fram till det där Per Oscarsson bodde, åkt ännu mer vilse på väg till Gröna Lund i Lerdala (ett av favoriterna), jämfört fikautbudet och fotograferat folkdansare och ungar i alla vinklar. Blivit genomblöt och skyddat kameran medan någon hållit upp paraply, fått veta att prästen som jag aldrig blev riktigt kompis med är en fena på vaniljsås, pratat utländska och åkt i vansinnesfart tillbaka till stan för att inte missa bussen hem. Vilket också har hänt.
Kommit fram till att stora firanden inte är min grej.
Det brukade bli rätt mycket bilåkande den här dagen och varenda år har jag tänkt Vad kul! Då kan jag lyssna på Sommar i P1 när jag åker runt, i tron att första programmet traditionsenligt sänds på midsommarafton. Det gick aldrig in i huvet att programmet sänds på midsommardagen, så jag har blivit besviken varenda år. Och varje år har jag blivit överraskad av en riktig t bra konsert på P4 istället.
Den mest minnesvärda var konserten med Jojje Wadenius (oh, vad bra den var!) och det var under en sådan där vilseåkning, eller psykbryt av annan anledning, som han sjöng Jubelidiot, och den refrängen stannade i huvudet hela kvällen.
Riktigt skojig låt.
Årets konsert är med Laleh. Klockan 16.03 i P4.


2 kommentarer:

  1. Bara för att ge dig lite midsommarfeeling: här är SN:s reportage från Gröna Lund bland annat:
    http://www.skovdenyheter.se/nyhet/8751/sn-pa-solig-midsommarturne
    Glad midsommar! :)

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget