torsdag 21 juni 2012

Makrill, choklad och färska fikon

Löning.
När man får lön firar man det gärna med något gott, så det var precis vad jag gjorde igår. Hade en hel timme kvar till bussen.
Först gick jag till den pastelería där Jesús pappa köper så goda bakverk till oss ibland. Jag går förbi där varenda gång jag ska ha lektion, men går aldrig in. (Utom den gången när jag inte hann äta frukost hemma och köpte en alldeles mjuk, färsk napolitana).
Nu gjorde jag det. En gräddig rosco till Jesús, en dröm i choklad till mig. Det är en rund boll av en mäktig chokladmousse, med mycket tunn sockerkaka i botten och len, mörk glansig choklad utanpå.
Fantastisk. Men så mäktig att jag inte klarar mer än en halv, och då är den ändå liten!
Därefter: matmarknaden i Triana.
Vi handlade där jämt tidigare, vi bodde ju så nära. Nu saknar vi vår marknad båda två, men går till våra vanliga stånd är vi har möjlighet.
Först grönsaksståndet. Där blev det citroner till lemonad, underbart söta små persikor och färska fikon. Och en banan att äta på vägen. Sedan gick jag till fiskståndet och köpte en stor makrill. Makrill a la plancha med tomate aliñado och basilika skulle det bli. Därefter inhandlande av en liten färsk baguette.
Lägg till en konsertbiljett till Sepultura till Jesús, och lunchen blev fullkomlig.
(Nåja, det sista var ett beställningsuppdrag.)


2 kommentarer:

  1. Annika! Ville du inte med och se Sepultura? Du får la hänga med och bli lite kultiverad :)
    När var senaste gången du blev utsatt för heavy metalisk kvalitetsgrowl? Och nej bilmusik räknas inte! :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konserten pågår just nu. Jag är verkligen besviken över att missa kvalitets-growlet. Oerhört.

      Radera

ny gadget

ny gadget