onsdag 13 juni 2012

En underskattad veckotidning

De fredagar när Tidningen Land kom till jobbet var jag snabb att norpa åt mig den. Min kollega brydde sig inte, han ville bara läsa den medföljande jord- och skogsbruksbilagan. Så tog vi varsin del av tidningen och läste på våra bussar hem.
Min kollega flinade åt mig, fnös åt fånerierna i tidningen, och det förvånade mig eftersom han själv var intresserad av matlagning.
Ja, för tidningen innehåller ju inte bara lättsamma, trevliga reportage och notiser landet runt, utan dessutom fantastiska recept! Har aldrig hittat så bra recept i någon tidning.
Bäst av alla som jag provat var förra årets vinnarkaka i SM i småkakor; Macakakan. Den är helt otrolig kaka.
Nu ser jag på nätet att årets vinnare har publicerats. Under rubriken recept hittar man både dessa kakrecept och andra recept, och ett av dem har jag provat.
Smarriga formar kallas kakorna, en slags havrekakor med choklad- och mandeltopping.
Inte dumt, men vad som inte nämns i receptet är att man måste äta kakorna kalla, annars verkar de ogräddade, de blir rätt degiga i botten.
Det varnas heller inte för att ställa ut plåten med kakorna för att svalna, men redaktionen förutsätter kanske att man inte gör så om man bor i Sevilla, och att man automatiskt begriper att ingenting svalnar om man ställer ut det i pation i juni månad.

Om någon av er vill prova kakorna (de blev faktiskt goda) tror jag att det blir bättre om ni struntar i att göra chokladkräm och smälta choklad istället.


6 kommentarer:

  1. Det var konstigt. Missade du delen i receptet där det stod: "om ni bor i södra Spanien eller på Nordpolen så bör ni göra följande ändringar i receptet..."? :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var otålig och läste för snabbt.

      Radera
  2. Kakorna är jättegoda! Provbakade dem i december! (Är du säker på att det är årets vinnare?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Icke då. Varken årets eller förra årets vinnare. Bara vanliga kakor som inte varit med i tävlingen.

      Radera
  3. Macakakorna är fantastiska! Gärna med salta macadamianötter. Perfekt kombination av sött och salt. Jag har alltid en batch redo i frysen.
    Människan som kom på dem borde få nobelpriset i kakvetenskap.
    Jag kommer ihåg att jag var tvungen att trakassera dig i typ två veckor för att få receptet. Kanske inte helt snällt eftersom det sammanföll med din flytt till Varnhem. Men det handlade ju om kakor. Viktiga kakor!
    Jag citerar dig: "Men herregud! Låt mej va! Köp färdiga kakor! Mariekex! Varför ska du stå och träla med ugnen? Va???!? Och tror du inte att jag har annat för mig?" :))

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget