onsdag 30 maj 2012

Shoppingrunda

Shoppingrunga. Har fått nog av köpcentrum för två månader framåt. (Köpcentrum är verkligen deprimerande.)
Första stoppet: Ikea. Inhandlade små festliga, färgglada lampor som drivs av solenergi till pation. Stillade ett sedan länge uppväckt begär av köttbullar. Inte bra. Inte gott. Här har man förresten gett upp att kränga kokt potatis till spanjorerna och kör bara på potatismos. Daimtårtan borta liksom de allra flesta godsaker som fanns innan Ikea valde att bara satsa på egna märket. Lustigt nog säljer de semlor, det fanns en liten skylt som beskrev det svenska bakverket. Till min besvikelse är skyltarna med svenska tapas borta, de med hittapå-namn och hittapå-bokstäver, med prickar och ringar där de inte ska vara, för att det ska se utländskt ut.


Andra stoppet. Enorm elaffär. Jesús tittade drömmande på en kaffemaskin, jag tittade drömmande på en elvisp, men vi hade åkt dit för att köpa en ny mixer. En billig en, eftersom den, liksom alla elektriska apparater, kommer att gå sönder strax efter att garantin går ut (gud vad bitter och gammal jag låter). Hoppas att den är mer kraftfull än den gamla, som pajade när jag försökte göra mandelmassa i den. Skräp.

Tredje stoppet: Plantskolan. För att kika lite när vi ändå var i närheten, sa jag till J. Inte sant. Målet var att se om det fanns billiga jordgubbsplantor och om de hade fått hem jordgubbsfrön ännu. Lyckoträff! Kom ut med stor kruka, jordgubbsplantor, två basilikaplantor och två påsar jordgubbsfrön.

Fjärde stoppet: Carrefour. För att bunkra upp med ibericokött. Att ha i frysen tills andan faller på att grilla (idag). Satt en stund i ägget, den underbara hängande korgstolen som jag drömmer om. Såg att priset var nedsatt med 100 euro. Nu kostar den bara 300 euro... Blir inget ägg i år heller.

Femte stoppet: Baren i Las Pajanosas. Puntillitas och världsgod ensaladilla i den varma kvällen. Bästa stoppet!



6 kommentarer:

  1. Kul att du tittade förbi på min blogg! Håller med om IKEAs revolt - gillar det INTE. Det var ju roligare att köpa de äkta svenska varorna än IKEAs varianter på dom. De smakar inte lika gott och dom har ju knappt något man vill ha ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hoppas verkligen att de gamla varumärkena kommer tillbaka snart. Det har ju skrivits om det men än har inget hänt.

      Radera
  2. Semlor i slutet pa Maj?! Det borde ju ända finnas i Februari manad sa som i Sverige..men ack sa gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Men jag var misstänksam mot Ikeasemlorna, så jag smakade inte... Borde jag nog ha gjort.

      Radera
  3. Jag säger nej - å det bestämdaste. Inget provsmakande. IKEA är skräp just nu!!! Inget är förlåtet förrän de gamla varorna kommer tillbaka.
    + Semlor ska man göra hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhm... om man har en bra mixer ja, som inte skickar upp rökslingor när man tillverkar mandelmassan...

      Radera

ny gadget

ny gadget