måndag 28 maj 2012

Recept på salmorejo

När det är så här varmt blir man inte särskilt sugen på mat.
Men spanjorerna vet hur man handskas med det.
Kall tomatsoppa.
Den vanliga är gazpachon som är så typisk för Andalusien. Jag har aldrig lärt mig att tycka om den riktigt, mer än något annat på grund av konsistensen. Gazpachon är så lös att man brukar dricka den. Jag är mer förtjust i varianten från Córdoba, salmorejo. Den soppan är tjockare än gazpachon och här i Sevilla fungerar den ofta som en mycket god sås till montaditos med jamón, till exempel.

Receptet är enkelt. Konsten ligger i att få till exakt rätt mängd salt och vinäger, och att använda sig av bra tomater. Får man till det blir det fantastiskt gott.

4-5 mycket mogna, röda och vattniga tomater, på gränsen till övermogna
Olivolja
Vinäger
Vitlök
En liten gårdagsgammal baguette
Salt

Skala tomaterna och kör dem i mixern tills det bara är sås av dem. Smula brödet i tomatsåsen och låt stå i tio minuter.
Skala en vitlöksklyfta (eller mer) och lägg i blandningen. Häll i en stor kopp med olivolja, samt en fjärdedels kopp vinäger.
Häll i en tesked salt.
Mixa alltsammans till en puré.
Smaka av. Förmodligen behövs mer vinäger och salt.

Servera soppan kall. Förbered goda tillbehör som hackad gurka, serranoskinka i små bitar, kokt ägg och hackad lök, som var och en få strö över sin tallrik.




4 kommentarer:

  1. Okej, så skillnaden är att man inte har i några andra grönsaker än tomaterna.. att utesluta gurkan lär ju göra rätt mkt för konsistensen. Jag la upp ett recept på gazpacho på min blogg förra året: http://365ume.blogspot.se/2011/06/gazpacho-y-luz.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi och de personer vi har i närheten, vänner och familj, brukar inte ha i några andra grönsaker än tomater i gazpachon heller. Skillnaden mellan den och salmorejon är främst (här alltså) att gazpachon innehåller mindre bröd och olja. Här brukar man inte ha i andra saker i gazpachon än möjligtvis gurka (efteråt, som dekoration). Dessutom serveras soppan ofta i dricksglas. Salmorejon däremot äter man med sked och med tillbehör.
      Det verkar vara ett riktigt gott recept ni använder er av. Ser gott ut på bilden också!

      Radera
  2. Hej Annica! Grattis till en intressant blogg! Jag lever själv med en sevillano, men vi bor i Lissabon. Emellanåt åker jag ner till Sevilla, supermysig och trevlig stad. Intressant att läsa din blogg och få din syn på livet där, kanske blir det även min framtid. Ser fram emot fortsatt bloggläsning! Hälsningar, Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2 februari 2016, den här kommentaren har jag missat! Så spännande att bo i Lissabon, och kul att ni åker hit! Blir nyfiken och skulle gärna vilja veta mer!

      Radera

ny gadget

ny gadget