torsdag 31 maj 2012

Det vackraste vindspelet

Den här morgonen vaknade jag till det vackraste ljud man kan tänka sig.
Kunde först inte lokalisera det, men kom efter en stund ihåg att jag kvällen innan hängde upp vindspelet.
Det är ett särdeles märkvärdigt vindspel. Inget sådant där plingeliplong-skrammel, utan ett från Woodstock Chimes. Deras vindspel tillverkas för att få ett så vackert ljud som möjligt. Träslaget, metallen, längden och tjockleken på rören, allt är framtaget för att frambringa de vackraste ljuden. Mitt har de nio första tonerna från en opera, kommer tyvärr inte ihåg vilken. Jag hittade det i en butik i Barcelona, där jag mellanlandade och hade hela eftermiddagen på mig innan planet till Sverige skulle avgå.. Jag stannade säkert en timme och lyssnade på de olika vindspelen som hängde där. De var av olika träslag, plast och metaller. Jag fastnade särskilt för det här röda. Jag köpte det inte, det var dyrt, men jag kunde inte sluta tänka på det, och någon månad senare när Jesús flög samma väg för att komma till Sverige köpte han med sig vindspelet.
Jag är så glad över det.
Om någon av er som läser den här bloggen tycker om vindspel tycker jag att ni ska ta och lyssna på ett woodstockvindspel.


2 kommentarer:

  1. ÅHH! Jag har hört det där spelet, och det är verkligen njutbart! Ja, en sån skulle vi ha nu, då skulle det ha spelat som bara den. Det har blåst något förskräckligt och på Jysk i Skara kom en tromb och välte uppåner på deras fyndmarknad på parkeringen som var ett tält med rejältförankrade tältpinnar i stora cementblock. Såg ut som plockepinn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! En riktig tromb! Fast jag tror inte att vindspelet skulle ha gjort sig bra där...

      Radera

ny gadget

ny gadget