tisdag 22 maj 2012

Den perfekta melonen

Vi åkte en sväng till Gerena igårkväll för lite ärenden och gick förbi en speceriaffär. Och utanför den stod en låda med meloner. Vattenmeloner, piel de sapo-meloner och nätmeloner.
Jag visste med en gång att just de där nätmelonerna var det någon särskilt med, så jag valde en tung, varm melon, klämde på den och gick in med den i butiken.
Den doftade så gott från mina händer.
Jag betraktade det som fanns på hyllorna, små bakverk med choklad, hemgjord salmorejo, salchichón och allt det vanliga, tills blicken föll på det som fanns framför disken. Färskpotatis! Små fina färskpotatisar!
Ber man om papas nuevas här får man helt vanliga potatisar. Vårt svenska koncept "färskpotatis" tycks inte finnas. Så gissa om jag blir glad när jag av en slump får syn på sådana!
- Hur mycket vill du ha, undrade mannen och rullade ihop en pappstrut.
- En hel del, svarade jag vilket fick honom att förstå att den där pappstruten skulle vi inte komma långt med.
(Nikki, om du läser det här, jag köpte med ett kilo till dig.)
Kom nöjt ut med avokado, paprika, aubergine, potatis, melon och finfina tomater som J ska göra salmorejo av i veckan.

Melonen var lika underbar som jag trodde. Perfekt helt enkelt. Så mjuk, söt och saftig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget