lördag 10 mars 2012

Promenad på landsvägen

Jesús hade återigen två övningar på raken. Jag hade ingen lust att följa med in till Sevilla, så jag hoppade av i Guillena för att promenera hem därifrån.
Man går förbi stora fält där det snart kommer att växa vattenmeloner.
Jag drömmer om att stjäla en vattenmelon. Vet inte varför, men det är en sådan där grej som jag skulle vilja förverkliga. Vi får se om det blir av längre fram...
Förmodligen är jag för feg.
På vägen till Las Pajanosas går man förbi djurparken. Det är en deppig syn, från utsidan åtminstone, jag har aldrig varit inne. Men jag tycker inte om djurparker.
En påfågel jamade därinifrån, annars prasslade det bara i träden.
Det var så skönt att gå. Alldeles ljummet i luften. Gick i kortärmat.
När jag kom tillbaka till byn hördes barns tjoanden, och det lät precis som det låter en varm sommardag vid en långgrund sandstrand, men det var inte den allmänna bassängen som hade öppnat (den öppnar inte förrän i juli tror jag) utan en fotbollsmatch.
På huvudgatan hade folk vaknat till efter siestan. Gamla stod ute och pratade och utanför baren satt två äldre män på sina hästar och drack öl.
Jag gick in och pussade på pipen, gjorde macka och drack apelsinjuice. Som vanligt. Kan man få i sig för mycket c-vitamin?
Idag blir det Sevilla hela dagen. Ikväll har Jesús konsert, och sedan ska vi ut på stan och härja!
Tjo!


5 kommentarer:

  1. När jag var yngre, bilade min familj runt i Europa under en sommar. Nånstans i Spanien stannande vi till och pallade en vattenmelon. Oj så god den var, riktigt saftig och mumsig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!
      Jag är säker på att stulen frukt smakar bättre. Funderar just nu på hur jag själv ska gå till väga. Undrar om någon vaktar fältet...

      Radera
    2. Jag är inte den som förespråkar stöld. Men om du ska hänge dig åt fruktstöld - borde du inte börja med något mindre och mer lättgömt än en vattenmelon?
      Det är bara en fundering.

      Radera
    3. Nejdå. Det är svårare att stjäla oliver än vattenmeloner på grund av vakthundarna (gissar jag). Jag planerar att ta bilen. Ska alltså inte gå fyra kilometer med vattenmelonen innanför jackan.

      Radera
    4. Jag känner mig lättad av att höra detta. Eventuellt borde du kanske kolla upp om melontjuvar släpps mot borgen. Jag kan starta en insamling på jobbet :)

      Radera

ny gadget

ny gadget