onsdag 21 mars 2012

Kampen om ostmackan

Sedan Jesús slutade äta kött från fabriksdjur har han haft svårt att hitta på något kul pålägg på mackan. Det blir dyrt med sobrazada och chorizo från ibericogrisen.
Jag har i en vecka propsat på att han ska äta smörgås på svenskt vis.
- Ostmacka! Alla äter det i Sverige!
- Går ju inte.
- Går inte? Är det nåt fel på svenska matvanor?
- Jag vet inte hur man gör.
- Men det är bara att bre smör på brödet och lägga på en ostskiva! En del dekorerar med lite paprika eller gurka. Vissa tar lite marmelad också, tror jag.
(Äter ju själv inte ost)
- Fy vad äckligt.

Han har så envist hållit fast i det där att smör och ost inte passar ihop (han som bad om att få en baguette med pannbiff och skagenröra på Fifflers) att han liksom stängt av när jag har argumenterat.
Men när vi nu var på Más gav han upp. Han köpte ett paket med färdigskivad ost och gjorde en ostmacka med gurkskivor och smör redan samma kväll.
Och gissa om han gillade det!
Nu blir det ostmackor varenda dag, och det ska han inte tröttna på om Åsa Mwansa har rätt. Att ost är det enda pålägg som man aldrig tröttnar på. Hon säger också att 90 procent av svenskarna är beroende av ost. Resten äter inte ost alls.
Jag hör till de sista tio procenten. Vill inte se ost. Inte känna lukten av den. Och absolut inte snudda vid den! Hu!

Men det gäller förstås inte ostbågar. Tänk om man kunde gå in någonstans här och köpa en påse ostbågar. Jag blir tårögd bara av tanken... Vad underbart att bo i ett land där man kan gå in i vilken mataffär eller kiosk som helst och köpa en påse ostbågar. När man vill.
Vi måste åka en sväng till Solkusten i vår. Eller sommar. Där finns svenska butiker har jag hört.
Kanske de säljer dillchips och sirap också?

6 kommentarer:

  1. Ost som är så gott!! I mitt kylskåp finns det alltid ett urval av ostar. Fruktostmackan med ost, tomat och några korn salt är bäst!!

    SvaraRadera
  2. Är det något jag saknar nu under min dietkur så är det ost! Tänk te, nybakat surdegsbröd med ost på, mmm... Enda nackdelen är kaloriinnehållet.
    Förresten går det ju att äta bröd o ost utan smör. ;)

    SvaraRadera
  3. Jesus visste inte hur man brer en ostsmörgås? De där spanjorerna är lite "speciella", eller hur? ;)

    SvaraRadera
  4. K-L: Hu då!
    Jenny Å: Bra diet, tycker jag, som inte innehåller ost. Men tråkigt att du saknar den.
    Chatrin: Oh ja!

    SvaraRadera
  5. Jag sa inte "älskar", jag sa "är beroende". Det sägs vara så. 90 procent är beroende och resten äter inte ost alls. Men jag skulle inte sätta huvvet på att det är sant.
    Jaha!! Så ostbågar... uhum, och dillchips..sirap. Bra grejer det där. Finns inte det i Espanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättat och klart! Källan är du, så om det inte är sant har du detta på ditt samvete.
      Näe, det finns inte. Det saknas en hel del bra grejer här faktiskt. Får tröstäta apelsiner.

      Radera

ny gadget

ny gadget