söndag 25 mars 2012

Grillade sardiner och hämnd på katten

Skulle ju avslöja vad det stora inköpet var.
Här kommer det:
En grill!
En vanlig enkel grill, men den saknade pusselbiten i det Elwingska-Romeroska köket.
Fredag lunch var det invigning av den.
Vi grillade sardiner, korv (marknadskorvar, inga fabrikskorvar) och maschmallows. Sommarvarmt i luften, färskt bröd till korven, fina körsbärstomater och alla glada.
Fram till efterrätten.
Sedan spårade det ut.
Jag reste på mig, och pipen passade på att ta min stol.
- Titta hur han mäter dig med blicken för att se hur du reagerar, sa Jesús genast.
Han hade rätt. Pipen värderade mig, precis som ett barn.
- Kör ner katten! Sätt ner foten nu!
Felet är att vi inte är överens om reglerna i den här frågan. Jag bryr mig inte om ifall pipen tar min plats. Men det gör Jesús.
- Du skulle aldrig kunna ha barn. Eller mitt jobb, sa han. Man måste vara konsekvent.
- Och ha gemensamma regler, svarade jag.
För att få utlopp för sin irritation försökte Jesús skrämma pipen genom att härma en duva.
Pipen blev inte rädd. Han är bara rädd för riktiga duvor.

Övrigt: ska inhandla någon slags kniptång. När man använder kökssaxen istället är det lätt att den trillar ned i den brinnande kolen.


3 kommentarer:

  1. Grattis! Du är med grill!!! Fantastiskt! Det var på tiden och lagom till Åsa kommer ner :)

    SvaraRadera
  2. Nu får du lära din spanjack att det är en KATT ni har, inte hund. Katten kommer inte bry sig ett skit om ifall du sjasar ner honom. Hallå, det är ju kattens värld iaf, du är bara en praktisk liten detalj som ger honom mat. När du inte ger honom mat är du bara. Så varför bry sig?

    Hunden tänker: Åhh, människorna! De klappar mig, de ger mig mat, de tar med mig ut, de måste vara gudar!
    Katten tänker: Åhh, människorna! De klappar mig, de ger mig mat, de tar med mig ut, jag måste vara deras gud!

    SvaraRadera
  3. Chatrin: Vi skaffade den förstås för att Åsa ska komma:)
    Ewe: Min spanjor är hundmänniska. Har aldrig bott med en katt förut.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget