fredag 16 mars 2012

Förspanskad

Lunch onsdag: Avokadosallad samt musslor tillagade i vin, vitlök, citronsaft och olivolja.


Lunch torsdag: Favoritfisken.


Lunch fredag. Tyvärr min tur att laga mat så det blev köttfärssås. Vet inte varifrån jag fick idén. Det blir aldrig bra när jag försöker göra något svenskt här. Maten bleknar i jämförelse med den spanska. Nu fick jag för mig att piffa upp receptet lite, men det tog bara en och en halv minut innan jag förstod att jag höll på att piffa upp den med en vanlig spansk refrito.
Spetsade köttfärssåsen med en slurk soja, och jädrar vad den slurken tog! All smak av tomat försvann och köttfärsåsen smakade plötsligt väldigt... vuxet.
Saknade bittert doften av olivolja, men är det svenskt så är det och då steker man i smör (Kväljningar i näsan av den feta smörlukten, vad är det här? Har jag blivit förspanskad???!).
Gladde mig dock åt att slippa brännsår på armarna av oljeskvättet.


Övrigt: Funderar på om jag ska följa med på headbangar-konserten ikväll, eller lägga mig tidigt för att inte sova på bröllopet imorgon. Man är ju inte 15 längre utan nästan... öh... 30.

Lutar åt konserten...

Men nu besök hos vår snygge veterinär. Hade varit något för moster det!
Pipen Pip ska få sin sista spruta, vilket betyder att Jesús kommer att tillbringa mer tid med veterinären än jag, eftersom jag under tiden kommer att gömma mig ute på gatan för att slippa höra pipens vrål.

9 kommentarer:

  1. Det ser iaf mumsigt ut. Annars har jag ett jättegott recept på köttfärsröra med medelhavstouch:
    Stek nötfärs i olja med lök, vitlök o champinjoner. Tillsätt buljong, salt, chili, dijonsenap, soltorkade tomater skurna i bitar samt tomatpuré. Servera med pasta o varma grönsaker, t ex morot, röd paprika o broccoli. Jättegott o nyttigt! :)

    SvaraRadera
  2. Det låter riktigt gott Jenny! Tack! Tomatpuré finns inte här men det går ju lätt att byta ut!

    SvaraRadera
  3. Luktar smör illa? Nääää väl? Speciellt fantastisk är lukten av smör + nystekt lök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Headbangar-konserter är inte för amatörer. Fråga Evelin. Ibland blir det fel även för de mest luttrade :)

      Radera
    2. Jag misstänker Chatrin tänker på min stackars make. :)
      Nu va det iofs inte en konsert, utan bara en vanlig kårkväll, men... Det var hårdrock o det headbangades. Fråga mig inte vad han gjorde på dansgolvet, det har han då inte slitit mycket på varken förr eller senare. Men men, hur som haver. Klas headbangade. Det gjorde även kompisen "Kymert". Jag var nog på toa eller i baren eller nåt sånt just då. När jag kommer upp möter jag Klas o Kymert. Klas såg lite omtumlad ut o Kymert såg skamsen ut. O Klas glasögon var sneda. Det visar sig att de kommit i otakt. O när Klas' huvve gick ner gick Kymerts upp. ***PANG***
      Glasögonen gick att vrida rätt igen. Och Klas insåg dagen efter att man måste ha två ögon för att kunna bedöma avstånd o sånt där. Stereoseende är viktigt. Eftersom hans ena öga var totalt igenmurat, o blått, tenderade han att snubbla på trottoarkanter o nästan ramla utför trappor. Han kom in i en labbsal på högskolan, där Kymert samtidigt handledde en grupp förstaårs-studenter. Vet inte vad de trodde om Kymert innan, men respekt var nog inte ett ord man brukade använda. När Klas kommer in tittar Kymert upp o säger glatt "Har jag gjort det där!?!?" Studenterna kollar på Klas igenmurade öga, tittar på Kymert, tittar på Klas igen, o efter det hade de en heeeelt annan ton mot Kymert. Verkade nästan som de blev lite rädda för honom.

      Radera
    3. Jag läste just upp vad jag skrivit ovan för Klas, han påminnde mig om följande detalj jag totalt glömt bort.
      - Det var Halloween-fest o han fick mycket beröm för sin så trovärdigt sminkade blåtira. Speciellt som han inte var det minsta utklädd i övrigt, bara hade detta rejält svullna öga.

      Radera
    4. Så fåniga pojkar är :)
      En liten komplimang för en tjusig blåtira och sedan envisas de att behålla den även efter festen är slut :)

      Radera
  4. Först o främst, det går jättebra att steka köttfärsen i olivolja, det gör vi alltid. För det andra kan man med fördel ha i chili, champinjoner, majs, ärtor, paprika, kikärtor och/eller vad tusan man nu råkat ha hemma i köttfärssåsen, o det är ändå köttfärssås. Bara lite matigare. Det väsentliga är att servera den till pasta. Tomaterna ska vara krossade, ingen ketchup. O gärna riktig grädde i såsen, men det går bra med creme fraise oxo. Soja är ett krav, precis som svartpeppar. Annars kryddar man med det som råkar stå närmast.

    SvaraRadera
  5. Chatrin: Det där är INGENTING jämfört med doften av paprikapulver som fräser i het olivolja.
    Ewe: Fantastisk historia! Tack!
    Vet att alla har sina egna recept på köttfärsås och inser att jag kankse inte gjorde fel, men det var långt, långt ifrån mammas variant...

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget