torsdag 23 februari 2012

Bokrea

Bokrean är igång.
Bokkalaset.
Här finns det ingen sådan så jag kikar på nätet vad som erbjuds, vad jag HADE kunnat köpa om jag varit i Sverige.
Nåja, jag tittar inte alltför noga, det är bara att plåga sig själv, men jag har inte kunnat undgå att den finfina boken Alla dessa härliga grytor av Anna Ekström säljs till reapris. Den rekommenderar jag varmt. Mina  favoritgrytrecept kommer därifrån, bland annat en fantastisk sak med kyckling och fänkål, och en otroligt god viltskavsblandning.
En annan bok som jag vill tipsa om är radioprofilen Morgan Larssons Radhusdisco. Så rolig, jag skrattade så tårarna trillade och var på himla gott humör när jag läst ut den. En annorlunda skildring av en mer eller mindre vanlig barndom.
Ett annat tips är de fina slöjdböcker som säljs till reapris på Sätergläntan. Den som inte bor i närheten av Insjön kan titta på hemsidan (www.saterglantan.se). Men böckerna tar slut. Jag kikade på Knyppelskolan och Gagnef (den som har varit på knyppelmuseet där förstår varför), och den finns inte längre.

Tänk om man hade kunnat åka en snabbis till Sverige och handla på sig ett gäng bra böcker till den spanska bokhyllan...

3 kommentarer:

  1. Det är bara bra att du är där borta och bokrean är här. Håll dig borta från böcker :)
    Böcker är onda! Man hör hela tiden att böcker kan göra en lärd och vis. Jag vet vad du tänker. Du tänker: ”det händer inte mig.” Du tänker: ”oddsen är minimala.” Du tänker: ”jag kan leva med risken som läsande medför.”
    Men där har du fel. Det är inte värt det Annika :)
    "Böcker kan vara trista och tråkiga och.. och.. alldeles alldeles underbara!"
    Helt plötsligt snavar du över en trevlig liten bok – med tjusigt flashigt glansigt omslag - som visar sig vara en hel serie på 13 små böcker och när du tålmodigt väntat på den absolut sista boken (vars släpp blir fördröjt med 6 extra månader) så avslöjar författar-j***** att han planerar 10 böcker till i serien!
    AAAAARRRRGGGGGHHHHH!
    Hmmm... Vet inte om du märkte att min objektiva teoretiska utläggning om böckers ondhet spårade ur lite grann. Jag vill bara att du ska veta att det finns en hiskelig massa författar där ute som bara väntar på att krossa ditt sköra hjärta.
    Din vän C :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. C: Det där var ett helt blogginlägg.

      Hälsningar
      /Hon som läser nobelpristagare på originalspråk :)

      Radera
    2. Här försöker jag att måna om din mentala och känslomässiga framtida hälsa och uppskattar du det? Nej!
      Jag är både äldre och visare än dig. Har ingen lärt dig att respektera oss som är äldre? :)

      Kramar,
      C - hon som läser författare som skriver böcker för 9-12-åringar :)

      Radera

ny gadget

ny gadget